Znáte hlavní rozdíly mezi asymetrickým, symetrickým a směrovým dezénem? Pak jste při výběru nového obutí ve značné výhodě. Každý typ konstrukce totiž zásadně ovlivňuje handling, spotřebu paliva i způsob montáže. Proto přinášíme přehled jednotlivých výhod i nevýhod, které by měl znát každý řidič.
Symetrická konstrukce dezénu
Tyto pneumatiky mají symetrický tvar dezénu v podélné ose. Z čelního pohledu na dezén jsou tedy všechny bloky, lamely a drážky na pneumatice umístěné stejně vpravo i vlevo od podélné osy. Také funkce, které mají jednotlivé části dezénu (odvod vody, záběr na sněhu, příčná tuhost bočnice), jsou rozloženy po obou stranách shodně symetricky.
Symetrický dezén je dnes už standardním typem, který se v současné době používá především u pneumatik nižší a střední třídy. Vzhledem k nižším výrobním nákladům a spolehlivým jízdním vlastnostem mají tyto pneumatiky výborný poměr cena/výkon. Uplatnění najdou u vozidel jezdících převážně na kratší vzdálenosti, například městské vozy, MPV nebo SUV. V současnosti jsou pneumatiky se symetrickým dezénem vyráběny většinou jen do průměru R18.
Výhody
- dobré jízdní vlastnosti na suchu
- vyvážené jízdní vlastnosti
Nevýhody
- horší jízdní vlastnosti na mokré vozovce
- menší stabilita v zatáčkách
Montáž na vozidlo
Pneumatiky se symetrickým dezénem nemají na bočnici žádné označení pro montáž. Nezáleží u nich na tom, jak jsou na vozidle namontovány. Tento dezén má v obou směrech otáčení i na obou stranách pneumatiky stejné jízdní vlastnosti.
Symetrické pneumatiky lze libovolně umístit na kteroukoliv nápravu či stranu automobilu. Jejich záměna na vozidle, kvůli rovnoměrnému opotřebení, je bezproblémová.
Continental CrossContact LX2 | Bridgestone Dueler A/T 001 | Bridgestone Ecopia EP150 |
Asymetrický dezén – každá strana dezénu má jinou funkci
Asymetrický dezén, jak už vyplývá z jeho názvu, má po obvodu běhounu funkční segmenty uspořádané nesymetricky.
- Na vnější straně běhounu jsou velké tuhé bloky pro zvýšení pevnosti bočnice, lepší odvalování pneumatiky a zvýšení stability při jízdě v zatáčce.
- Na vnitřní straně běhounu jsou segmenty více prořezané a obsahují vodící drážky. Mají za úkol především odvádět sníh a vodu a chránit tak vozidlo před vznikem aquaplaningu.
Moderní asymetrické pneumatiky jsou navíc vyráběny z více gumárenských směsí tak, aby každá ze stran dezénu měla pro správnou funkci i optimální materiálové složení. Někteří výrobci přidávají i třetí směs, a to na střední část dezénu. Výroba takových pneumatik je však náročnější, což se projevuje ve vyšších pořizovacích cenách asymetrických pneumatik. Vzhledem k tomu, že se jízdní vlastnosti asymetrických dezénů zlepšují s vyšší rychlostí jízdy, jsou tyto pneumatiky vhodné hlavně pro vozy střední a vyšší třídy se silnějšími motory. Samozřejmě se tyto dezény uplatní i u sportovních vozů s velkým výkonem.
Pneumatiky s asymetrickým dezénem se nejčastěji vyrábí v rozměrech od průměru R16 a více. Od průměru R18 jsou už tyto asymetrické dezény, až na výjimky, jedinou volbou.
Výhody
- kratší brzdná dráha
- delší životnost
- lepší jízdní vlastnosti v zatáčkách
- nízká hlučnost
Nevýhody
- horší jízdní vlastnosti na sněhu oproti směrovému dezénu
Montáž na vozidlo
Nejčastější dotazy týkající se asymetrických pneumatik jsou na správný směr montáže na celém vozidle. Při čelním pohledu na správně nasazené asymetrické pneumatiky, je totiž vidět, že směr drážek na jedné pneumatice směřuje jakoby dopředu a drážky na druhé pneumatice působí, jakoby couvaly. Toto mnoho řidičů znejistí a pokouší se jednu z pneumatik otočit.
Jízdní vlastnosti asymetrických pneumatik jsou testovány jako komplet všech čtyř kol a optimálních vlastností dosahují právě při tomto specifickém typu montáže. Pro správnou montáž asymetrických pneumatik je nutné dodržet označení Outside/Inside (vnější/vnitřní) na bočnici pneumatiky:
- Strana Outside směřuje ven z blatníku
- Strana Inside směřuje do blatníku
Při rotaci na vozidle je tedy možné asymetrické pneumatiky osazené na discích libovolně použít pro jakoukoliv stranu a pozici na vozidle.
Standardní asymetrické pneumatiky nemají označený směr otáčení. Jen v případě sportovních asymetrických pneumatik se směrovým designem pro vysoce výkonné vozy. Ty mají navíc jako jediné asymetrické pneumatiky označené i stranové použití, tedy na levou a pravou stranu.
Barum Bravuris 5 HM | Continental PremiumContact 6 | Hankook Ventus Prime3 K125 |
Směrový dezén - nejlepší záběr na sněhu
Tento dezén je speciální formou symetrického dezénu. Je charakteristický šípovým designem, který má velmi dobrý záběr po celé své ploše a výborně odvádí z běhounu sníh i vodu. Proto je tento typ běhounu nejpoužívanější právě u zimních pneumatik. Díky výbornému odvodu vody má směrový dezén vysokou odolnost i proti vzniku tolik obávaného aquaplaningu. I směrový symetrický dezén nachází uplatnění u rychlých sportovních vozů, a to na přední nápravě. Tento typ dezénu poskytuje výborné jízdní vlastnosti v přímém směru, proto se hodí právě pro řiditelnou přední nápravu rychlých vozů.
Vlastnosti směrových pneumatik využijí hlavně vozy střední třídy, SUV a sportovní vozy, které se pohybují v horách nebo v terénu, kde se můžou setkat častěji s měkkým povrchem jako je sníh nebo bláto. Ve stejném prostředí je však můžete bez problémů využít i na malých vozech s pohonem 4×4.
Výhody
- dokonalý záběr v měkkém podkladu
- výborný odvod vody z povrchu dezénu
- výborné směrové vedení řízené nápravy
Nevýhody
- horší stabilita
- slabší boční vedení
- vyšší hlučnost
- nižší kilometrový doběh
Montáž na vozidlo
Při montáži musí být dodržen správný směr otáčení pneumatiky (po směru jízdy), který je vyznačený na její bočnici, často doprovázený nápisem "Rotation". V případě, že směrovou pneumatiku nasadíte špatně, záběr i odvod vody bude minimální.
Rotace pneumatik osazených na discích je možná pouze na jedné straně vozu. Jedná se o "jediný" druh dezénu, který NEmůžete libovolně přehodit z pravé strany vozu na levou. To lze provést pouze v okamžiku přezutí z disku na disk.
Kormoran Road | Michelin ALPIN 6 | Michelin CrossClimate+ |
A jaký dezén použít na rezervní kolo? Přestože u nově vyráběných vozidel už rezervní kolo nemusí být a stačí pouze opravná sada, mnoho řidičů stále rezervní kola vozí pro větší jistotu při defektu. Rezervní kolo je určené pro nouzové dojetí, a proto nemusí mít stejný dezén ani rozměr jako ostatní kola na vozidle. Musí se však shodovat s rozměrem uvedeným v TP vozu.
Samozřejmě musí mít i stejný počet šroubů, jejich rozteč, případně ET. Pneumatika by měla být především průběžně kontrolovaná, dostatečně nahuštěná a ne starší než 8 let.
Při jízdě s rezervním kolem raději vždy snižte rychlost jízdy a dojeďte do prvního pneuservisu, kde vám defekt kvalitně opraví.