Zimní, letní, celoroční... pro běžného řidiče vypadají všechny pneumatiky navenek stejně. Nabízí se tak například otázka "Proč bych měl vůbec měnit zimáky za letní gumy?". Stejné však pneumatiky rozhodně nejsou. Počtem drážek, prořezáním, tvarem vzorku i dezénovou směsí se totiž od sebe letní a zimní pláště liší jako noc a den. Zjistěte, proč byste přezouvání rozhodně neměli odkládat.
Letní pneumatika
Vysoká odolnost proti zahřívání a perfektní reakce ve vysokých rychlostech i s minimální hloubkou dezénu 1,6 mm. Právě těmito vlastnostmi se vyznačují kvalitní letní pneumatiky.
Důvody, proč přezout na letní pneu
- Nižší spotřeba paliva a vyšší kilometrový nájezd. Díky speciální směsi se vzorek perfektně přizpůsobí i extrémnímu horku a nezměkne. Při mírných teplotách naopak poleví, čímž perfektně přilne k suché či mokré silnici. To výrazně snižuje valivý odpor.
- Špičková ovladatelnost a kratší brzdná dráha. Dezén je obvykle vybaveny jednoduchým vzorkem bloků, které zastávají rozdílné funkce. Svojí velikostí navíc zvyšují kontaktní plochu se silnicí.
- Výborná ochrana proti aquaplaningu. Po celém běhounu najedete široké kanálky a podpůrné drážky, které jsou primárně navržené pro odvod vody.
Víte, že…
… letní pláště křehnou a ztrácí jízdní vlastnosti při teplotách pod +7 °C. Jejich používáním v zimě si je nejen rychle zničíte, ale hazardujete i se svým životem.
Proč přezout na zimní pneu
Od 1. října 2024 v celé EU platí, že za zimní pneumatiku je možné označit pouze dezén s označením sněhové vločky (3PMSF). Pouhé označení M+S proto už nestačí.
V minulosti totiž často docházelo k volbě nevhodných pneumatik, protože M+S jsme mohli často vidět i na univerzálních a terénních modelech, jejichž směs neobsahuje dostatečné množství siliky. Vzorek se nepřizpůsobí změnám teplot a ztrácí rychle jízdní vlastnosti.
Vybírejte proto jen pláště s alpským symbolem sněhové vločky (3PMSF). Ten na sobě mají všechny zimní pneu s DOT mladší než 3919 (týden a rok). Symbol představuje potvrzení, že pneumatika prošla objektivním testováním v souladu s předpisy UNECE a splňuje bezpečnostní limity.
Jízdní vlastnosti zimní pneu
- Výborná ovladatelnost na sněhu, břečce i zmrzlém asfaltu. Díky vysokému obsahu přírodního kaučuku zůstává zimní pneu pružná i v teplotách pod nulou. Čím měkčí vzorek, tím lépe přiléhá k silnici.
- Špičková přilnavost a krátká brzdná dráha v zimních podmínkách. Každý blok běhounu obsahuje stovky malých drážek, které se starají o rychlý odvod vody a tím i ochranu proti aquaplaningu. Do sněhu a ledu se navíc zaryjí jako drápy a nedovolí pneumatice proklouznout.
- Perfektní trakce na sněhu a ledu. Hluboký vzorek běhounu nabírá při každém otočení sníh a ukládá jej do širokých kanálků. Na sněhu a ledu zabírá nejlépe sníh.
Věděli jste, že…
… zimní pneumatiky jsou nejúčinnější při teplotách pod +7 °C. Jejich dojíždění v létě se vám tak nevyplatí hned dvakrát. Zaprvé je rychle sjedete, což vede k výdajům za nové pneu. Zadruhé vás vzorek zradí v krizových situacích a přidá další nešťastná čísla do statistik českých silnic.
Celoroční pneu jen pro příležitosné řidiče
Pokud najezdíte ročně méně než 15 000 km a nežijete v horských oblastech, celoroční pláště se vám vyplatí. Nesmíte ale zapomenout, že se jedná o kompromis mezi letním a zimním vzorkem. V praxi to znamená, že se celoročky jen stěží vyrovnají jízdními vlastnostmi letňákům v létě a zimákům v zimě.
Celoroční gumy jsou ideální pro jízdu na upravených silnicích.
Proč přezout na celoroční pneu
- Nižší spotřeba paliva než u zimní na suchu. Celoroční vzorek je navržen s menším počtem lamel, čímž klesá valivý odpor.
- Nezaskočí vás nečekaná změna počasí. Speciální směs se hravě přizpůsobuje extrémním teplotním výkyvům.
- Úspora času a peněz za sezónní přezouvání a skladování druhé sady pneumatik.
Věděli jste, že...
... směs celoročních pneumatik je zpravidla měkčí a zahřívá se rychleji než běžný letní dezén. V horku se proto opotřebí rychleji než sezónní pláště.
Celoroční pneumatiky jsou měkčí například kvůli vyššímu podílu siliky, než mají letní pláště. Zimní pneu však obsahují siliky ještě víc, a proto nejlépe odolávají sněhu a nízkým teplotám.
Srovnání brzdné dráhy letní a zimní pneu
Brzdná dráha při 60 km/h (sníh, zledovatělý sníh, -1 °C).
Brzdná dráha při 100 km/h (beton, mokro, +5 °C).
Brzdná dráha při 100 km/h (beton, sucho, -5 °C).
Aktualizováno 25. 5. 2020