Správným výběrem pneumatik ovlivníte svoji bezpečnost nejvíc. Pneumatiky jsou jediná věc, která drží váš vůz na silnici. A to pouze na ploše velké jako lidská dlaň. Bez kvalitních plášťů rapidně klesá účinnost všech bezpečnostních prvků a elektronických pomocníků (ABS, ESP, ASR a další).
Jaký rozměr pneumatik pro různé kategorie?
Značení pneumatik je pro většinu kategorií pneumatik (osobní, offroad, SUV, 4X4, dodávkové, moto pneu) stejné. Při výběru nových pneumatik potřebujete znát základní rozměry: šířku, profil, průměr, nosnostní a rychlostní index. Všem těmto údajům věnujte velkou pozornost. Je to stejné, jako byste chtěli kupovat vestavnou ledničku. Správné rozměry zkrátka hrají zásadní roli. Kde je najdete?
Kde a jak zjistit správný rozměr pneumatik?
Všechny uvedené rozměry najdete ve velkém technickém průkazu. Aby vás nezaskočily případné komplikace na STK, při setkání s pojišťovnou nebo při pouhém nazouvání pneu, doporučujeme zkontrolovat, zda rozměry již používaných pneumatik nebo nově kupovaných souhlasí s údaji v technickém průkazu vozidla. Všechny povolené varianty velikostí pneumatik pro vozidlo najdete v poznámce vašeho TP.
Jak se značí rozměr pneumatik?
Co znamenají jednotlivé symboly pneumatiky?
Na příkladu pneumatiky v rozměru 205/55 R16 91 H tl XL RFT MO MFS si vysvětlíme, co vybrané parametry a symboly znamenají.
- 205/55 R16 91 H - tohle jsou základní parametry (rozměry) každé pneumatiky.
- tl XL RFT MO MFS - tohle jsou již speciální vlastnosti pneumatik, které u pneumatik označují něco specifického
Šířka (205)
První údaj udává šířku běhounu v milimetrech. Naše pneumatika má 205 mm.
Profil (55)
Profil je procentuálním vyjádřením poměru výšky profilu pláště k jeho šířce. Uvádí se v procentech, nikoliv v milimetrech. V našem případě je profil pneu 55 % ze šířky 205 mm.
Konstrukce (R)
Písmeno za profilem značí konstrukci pneumatiky, což je dnes u osobních pneu výhradně R jako radiální. Radiální pneumatiky mají vnitřní vlákna kolmá ke směru rotace a vedou od patky k patce. Označení na pneumatikách písmenem R neznamená průměr.
U některých vysokorychlostních pneumatik je uváděno označení ZR. Písmeno Z značí pneumatiky s konstrukcí umožňující rychlost nad 240 km/h.
Vnitřní průměr pneumatiky (16)
Vnitřní průměr pneumatiky je uváděn v palcích (1 palec = 2,54 cm) a musí být stejný s průměrem ráfku. Za hodnotou průměru následuje rychlostní a nosnostní index.
Nosnostní index (91)
Nosnostní index nebo také hmotnostní index je číslo, jemuž odpovídá tabulková hodnota v kilogramech. Nemusíme znát přesné hodnoty v kilech, tento index předepisuje technický průkaz.
Oproti rychlostnímu indexu nesmí být ten nosnostní nikdy menší. Vyšší ale být může. Dodržení správných indexů je klíčové pro vaši bezpečnost i pro jistotu plnění od pojišťovny v případě nehody.
Tabulka všech hodnot nosnostních indexů
Rychlostní index (H)
Písmeno rychlostního indexu odpovídá tabulkovým hodnotám v km/h. Bývá také uvedeno ve velkém techničáku. Zákon říká, že rychlostní index letních pneumatik může být stejný nebo vyšší. V případě zimních pneumatik může být naopak nižší, než je hodnota v technickém průkazu. Pouze by tato maximální rychlost měla být vyznačena v řidičově zorném poli.
Pneumatiky stejného rozměru s různým rychlostním indexem by se neměly kombinovat na jedno auto.
Standardně je rychlostní index označen písmeny Q, R, S, T, U, H, V, W, Y. Výjimkou je pouze označení ZR, které označuje speciální konstrukci pro rychlosti nad 240 km/hod.
Bezdušová konstrukce (tl)
Písmeno "tl" (tubeless) znamená tubeless a označuje bezdušové pneumatiky. Můžete se také setkat s označením "tt" - to znamená tubetype tedy dušový typ, který se používá u motocyklových pneumatik.
Zesílená pneumatika = zesílená konstrukce pneumatiky (XL)
Písmena XL (extra load = extra zátěž) označují pneumatiky se zvýšenou nosností. Stejný význam má označení RF (Reinforced = Zesílené). S tímto označením se setkáte především u pickupů nebo menších užitkových vozidel, které jsou účelně vyrobené pro větší zátěž.
Dojezdová pneumatika tzv. Run-flat (RFT)
Písmena RFT znamenají jednu z více možností jak označit dojezdové pneumatiky, které jsou běžně zažité pod pojmem run-flat pneumatiky. Dojezdová technologie u všech výrobců pracuje na zcela shodném principu a to samonosné bočnici pneumatiky. Bočnice u dojezdové pneumatiky je zesílena do takové míry, že při ztrátě tlaku v pneumatice udrží váhu vozu.
Při defektu nebo náhlé ztrátě tlaku můžete s dojezdovými pneumatikami jet při rychlosti maximálně 80 km/h do vzdálenosti maximálně 80 km. Pneumatiky s dojezdovou technologií smějí být montována pouze na vozidla, pro které jsou schválena výrobcem vozidla a která disponují systémem monitorující tlak v pneumatikách, ať už přes snímací zařízení uvnitř pneumatiky tzv. TMPS a nebo přes snímač ABS či ESP.
Značení dojezdových pneumatik od různých výrobců:
Bridgestone | RFT |
Continental | SSR |
Dunlop | DSST,RoF |
Goodyear | ROF |
Michelin | ZP |
Nokian | RunFLAT |
Pirelli | RunFlat |
Homologace pneumatiky (MO)
Homologace pneumatiky značí, pro kterou konkrétní značku vozidla byla pneumatika vyrobena ve spolupráci s výrobcem vozu. U tohoto příkladu pneumatiky jde o homologaci pro značku Mercedes MO ( Mercedes Original ). Pneumatiky s tímto označením pro konkrétní značku vozu jsou montovány na tyto vozidla přímo ve výrobě. Homologované pneumatiky mohou být použity i na jiné vozy jiných značek.
Ochranný lem ráfku (MFS)
Ochranný lem ráfku zkráceně ochrana ráfku může mít vícero označení podle výrobce pneumatiky. V tomto příkladu se jedná o zkratku MFS ( Maximum Flange shield = maximální chránění ráfku ).
Instruktážní videoklip o značení pneumatik.
Jaký je rozdíl ve značení letních, zimních a celoročních pneumatik?
Značení letních pneumatik
Letní pneumatiky nemají žádné přesné označení, vyznačují se jinou konstrukcí dezénu - vzorku, který má zákonně danou minimální hloubku dezénu.
Značení zimních pneumatik M+S a 3PMSF
Zatímco letní pneumatiky nemají žádné povinné označení symbolikou, tak zimní pneumatiky mají přesně dané, jak musí být označené, aby splnily legislativní požadavky dané země a odlišily se od letních pneumatik. Veškeré informace ohledně značení zimních pneumatik najdete v článku o značení zimních pneumatik.
Značení celoročních pneumatik
Značení celoroční pneumatiky je z části stejné jako u zimní pneu. Musí být zjevné, že jde tuto pneumatiku používat v zimním období, což nyní splňují pneumatiky označené symbolem M+S nebo novějším symbolem 3PMSF - (Three-Peak Mountain Snowflake), jednotně označováno jako "Alpský symbol". Ten jasně označuje všechny pneumatiky vhodné pro provoz v zimě a za podmínek v souladu s předpisy UNECE platné v EU. Pneumatiky určené pro celoroční používání jsou od výrobců jasně označené a každý prodejce je musí správně zařadit do kategorie celoročních pneumatik. Často nesou označení jako ALL Season (značení od Continental a Pirelli), 4 Season (značení od Goodyear, Nexen), CrossClimate (Michelin), Quartaris (Barum), All Weather (Matador) aj.
Veškeré značení u pneumatik, se kterými se můžete setkat
-
TL = Tubeless - bezdušová pneumatika
-
TT = Tubetype - dušový typ (použití u moto pneu)
-
XL = Extra load: označení pro zesílené pneumatiky s vyšším indexem nosnosti
-
RF = Reinforced (zesílená kostra) pneumatika s vyšším indexem nosnosti
-
M+S = Mud + Snow (bláto a sníh) povinné označení pro všechny zimní pneumatiky
-
3PMSF = (Three-Peak Mountain Snowflake), nebo také "Alpský symbol" označuje zimní pneumatiky v souladu s předpisy UNECE platné v Evropské unii a dalších zemích
-
FR, MFS = ochrana ráfku před poškozením (např. při najetí na obrubník)
-
C = Pneumatika pro užitkové vozy
-
A/S = All Season - celoroční
-
DOT = čtyřčíselné označení, první dvě čísla udávají týden výroby, druhé dvě rok výroby
-
A/T = All Terain - na každý terén
-
M/T = Mud Terrain - pro terénní provoz
-
HP = High Performance - výkonné pneumatiky
-
UHP = Ultra High Performance - vysoce výkonné pneumatiky
-
POR = (P.O.R. - Professional Off-Road) - označení POR u offroad pneumatik nahrazuje označení M+S, tyto pneumatiky jsou určeny pro nadstandardní výkon v terénu
-
RW = bílý nápis na bočnici
-
OWT = bílý nápis na bočnici
-
RBL = vystopulá písmena na bočnici
Na bočnici můžete také najít speciální označení pro homologaci vybraných značek. Pokračujte na článek o homologaci.
Definice jednotlivých pneu
Osobní pneumatiky:
- Vlastnosti: Osobní pneumatiky jsou navrženy s důrazem na komfort a bezpečnost na silnici. Mají hladší dezén vzorku, což vede k tiché a pohodlné jízdě. Jsou optimalizovány pro běžné silniční podmínky a poskytují dobrý výkon při brzdění, zrychlování a ovladatelnosti.
- Rozdíly: V porovnání s ostatními typy pneumatik mají osobní pneumatiky obvykle nižší profil a méně agresivní vzorek, což znamená, že jsou vhodné především pro jízdu po silnicích a běžné podmínky. Jsou ideální pro běžné osobní automobily, které nepotřebují speciální terénní nebo nákladní schopnosti.
SUV pneumatiky:
- Vlastnosti: SUV pneumatiky mají robustnější konstrukci a vyšší profil, což poskytuje lepší stabilitu a odolnost v porovnání s osobními pneumatikami. Mají agresivnější dezén vzorku, který zlepšuje trakci a ovladatelnost na různých površích. Jsou také vybaveny technologiemi pro lepší odvod vody a zlepšení výkonu za mokra.
- Rozdíly: SUV pneumatiky jsou určeny pro vozidla se zvýšenou světlou výškou a lepšími terénními schopnostmi. Jsou vhodné pro jízdu jak na silnicích, tak i na lehkém terénu. Díky svému robustnímu provedení a zvýšené nosnosti jsou ideální pro majitele SUV, kteří hledají vyšší výkon a schopnosti v porovnání s běžnými osobními pneumatikami.
OFFroad/4X4 pneumatiky:
- Vlastnosti: Tyto pneumatiky jsou speciálně navrženy pro extrémní terénní podmínky a vozidla s pohonem na všech čtyřech kolech. Mají agresivní dezén vzorku s hlubokými drážkami a silnými bloky, které poskytují vynikající trakci na blátě, štěrku, písku a dalších náročných površích. Jsou vyrobeny z odolných materiálů, které odolávají poškození od ostrých předmětů. Tyto pneumatiky poskytují maximální výkon, ovladatelnost a stabilitu na nepříznivém terénu a ve všech povětrnostních podmínkách.
- Rozdíly: Klíčovým rozdílem OFFroad/4X4 pneumatik oproti ostatním typům je jejich schopnost překonávat náročné terény a poskytovat výbornou trakci na místech, kde ostatní pneumatiky selhávají. Jsou navrženy pro vozidla s pohonem na všech čtyřech kolech a jsou ideální pro dobrodružné off-road jízdy. Agresivní dezén vzorku, robustní konstrukce a odolnost proti poškození jsou klíčovými faktory, které zajišťují vynikající výkon a spolehlivost v extrémních podmínkách.
VAN (dodávkové) pneumatiky:
- Vlastnosti: VAN pneumatiky jsou navrženy s ohledem na nosnost a odolnost. Mají pevnou konstrukci a zesílené boky, které umožňují přepravu těžkých nákladů. Mají také vynikající ovladatelnost a stabilitu při plně zatíženém vozidle. Jsou optimalizovány pro časté brzdění a zrychlování, které jsou typické pro komerční vozidla.
- Rozdíly: VAN pneumatiky se liší od ostatních typů pneumatik svou nosností a odolností. Jsou navrženy speciálně pro dodávková vozidla, která často převážejí těžké náklady. Jsou ideální pro majitele, kteří potřebují spolehlivé pneumatiky s vysokou nosností pro své obchodní aktivity.
Je důležité vybrat pneumatiky odpovídající konkrétním požadavkům vozidla, stylu jízdy a podmínkám, ve kterých se budou používat. Vždy se poraďte s odborníkem nebo dodavatelem pneumatik, aby vám pomohl vybrat nejvhodnější možnost.
Vybírejte pneu ve svém rozměru s naším jednoduchým filtrem
Chci si vybrat pneu
Poslední aktualizace: 9. srpna 2023