Potřebujete si ujasnit, co znamenají jednotlivé informace uvedené u pneumatik v jejich označení?
Základní přehled parametrů:
První tři údaje jsou přitom hodnoty, které je třeba respektovat při výběru nové pneumatiky. Udávají se ve formátu např. „205/55 R16“ a tento rozměr máte také uveden v TP.
Číslo 205 udává šířku pneumatiky a tato hodnota je uvedena v milimetrech.
Hodnota 55 udává profil pneumatiky. Jedná se o procentuální vyjádření výšky bočnice pneumatiky, tedy o hodnotu 55 % z 205 mm což je asi 113 mm.
Písmeno R značí radiální konstrukci pneumatiky a hodnota 16 udává vnitřní průměr pneumatiky, ten vždy musí být shodný s průměrem ráfku. Jedná se o hodnotu v palcích (1“ = 2,54 cm). Na jedné nápravě by vždy měly být pneumatiky stejné značky, rozměru, konstrukce, atd.
Video – šířka pneumatik
Video – profil pneumatik
Video – průměr pneumatik
EU štítky – informace, kterým byste (ne)měli věřit
Je správné, aby se informace uvedené na EU štítcích staly jediným vodítkem pro řidiče při výběru pneumatik? Odborníci se shodují, že ne. Uvedené hodnoty totiž nejsou dostatečným zdrojem dat pro správný výběr bezpečných pneumatik.
Na současných štítcích jsou hodnoceny (A – nejlepší, G – nejhorší) pouze tyto 3 základní vlastnosti pneumatiky (letní i zimní):
- přilnavost na mokrém povrchu
- valivý odpor
- vnější hlučnost pneumatik
Praxe ukázala, že jediný údaj ze štítků, který by mohl být pro řidiče důležitým vodítkem při výběru bezpečné pneumatiky, je hodnota přilnavosti na mokrém povrchu.
Rozdíl v brzdné dráze za mokra a sucha.
Praktický příklad, proč je ukazatel přilnavosti na mokru užitečný.
Hodnota valivého odporu uvedená na štítku, je pouze jedním z faktorů ovlivňujících celkovou spotřebu vašeho vozidla. Proto tato hodnota bohužel nemá jasnou vypovídací hodnotu.
Rozdíl v úspoře paliv mezi nejlepší a nejhorší kategorií není velký.
Snad nejméně důležitou hodnotou pro výběr bezpečných pneumatik je vnější hlučnost pneumatiky. Je samozřejmé, že tento parametr má svoji důležitost, ale z hlediska provozu automobilu jsou mnohem důležitější parametry bezpečnostní než hlukové.
Třída 1 je nejtišší, třída 3 nejhlučnější.
Objektivitě hodnocení na EU štítcích nepřidá ani fakt, že systém kontroly těchto hodnot je stále nejasný, stejně jako vymáhání případných postihů.
Pro příklad, v roce 2011 bylo v Evropě otestováno na správnost údajů energetického štítku 80 různých chladniček. Výsledky byly ohromující, až 53 % údajů bylo nepravdivých! Dokud tedy EU štítky neprojdou zásadní změnou, nemohou být tím správným a jediným zdrojem informací pro výběr bezpečných pneumatik.
Zde už jen zbývá dodat, že čínské pneumatiky často na jakoukoliv metodiku rezignovaly a veškeré hodnoty značně nadsazují. To se v lepším případě ukáže v objektivním testu, v horším případě až v krizové situaci na silnici.