Rozdíl mezi asymetrickým, symetrickým a směrovým dezénem pneumatik je značný. Jejich odlišná konstrukce má zásadní vliv na jízdní vlastnosti celého vozidla a při jejich montáži je nutné dodržovat přesné postupy. Jejich odlišnosti si představíme v následujícím textu.
1. Symetrické dezény – symetrie je základ
Tyto pneumatiky mají symetrický tvar dezénu v podélné ose. Z čelního pohledu na dezén jsou tedy všechny bloky, lamely a drážky na pneumatice umístěné stejně vpravo i vlevo od podélné osy. Také funkce, které mají jednotlivé části dezénu (odvod vody, záběr na sněhu, příčná tuhost bočnice), jsou rozloženy po obou stranách shodně.
Symetrický dezén je dnes už standardním typem, který se používá především u pneumatik nižší a střední třídy. Vzhledem k nižším výrobním nákladům a spolehlivým jízdním vlastnostem mají tyto pneumatiky výborný poměr cena/výkon. Uplatnění najdou u vozidel jezdících převážně na kratší vzdálenosti, například městské vozy, MPV nebo SUV.
Výhody:
- dobré jízdní vlastnosti na suchu
- vyvážené jízdní vlastnosti
Nevýhody:
- horší jízdní vlastnosti na mokré vozovce
- menší stabilita v zatáčkách
Montáž na vozidlo:
Pneumatiky se symetrickým dezénem nemají na bočnici žádné označení pro montáž. Nezáleží na tom, jak jsou namontovány. Symetrické pneumatiky lze libovolně umístit na kteroukoliv nápravu či stranu automobilu.
GoodYear Efficientgrip SUV | Pirelli P6 Cinturato | Semperit Comfort-Life 2 |
2. Asymetrický dezén – každá strana dezénu má jinou funkci
Asymetrický dezén má po obvodu běhounu funkční segmenty uspořádané nesymetricky.
- Na vnější straně běhounu jsou velké tuhé bloky pro zvýšení pevnosti bočnice, lepší odvalování pneumatiky a zvýšení stability při jízdě v zatáčce.
- Na vnitřní straně běhounu jsou segmenty více prořezané a obsahují vodící drážky. Mají za úkol především odvádět sníh a vodu a chránit tak vozidlo před vznikem aquaplaningu.
Moderní asymetrické pneumatiky jsou navíc vyráběny z více gumárenských směsí tak, aby každá ze stran dezénu měla pro správnou funkci i optimální materiálové složení. Někteří výrobci přidávají i třetí směs na střední část dezénu. Výroba takových pneumatik je však náročnější, což se projevuje ve vyšších pořizovacích cenách asymetrických pneumatik.
Vzhledem k tomu, že se jízdní vlastnosti asymetrických dezénů zlepšují s vyšší rychlostí jízdy, jsou tyto pneumatiky vhodné hlavně pro vozy střední a vyšší třídy se silnějšími motory.
Pneumatiky s asymetrickým dezénem se nejčastěji vyrábí v rozměrech od průměru R16. Od průměru R18 jsou už tyto asymetrické dezény, až na výjimky, jedinou volbou.
Výhody
- kratší brzdná dráha
- delší životnost
- lepší jízdní vlastnosti v zatáčkách
- nízká hlučnost
Nevýhody
- horší jízdní vlastnosti na sněhu oproti směrovému dezénu
Montáž na vozidlo:
Jízdní vlastnosti asymetrických pneumatik jsou testovány jako komplet všech čtyř kol a optimálních vlastností dosahují právě při tomto specifickém typu montáže. Pro správnou montáž asymetrických pneumatik je nutné dodržet označení Outside/Inside (vnější/vnitřní) na bočnici pneumatiky:
- Strana Outside směřuje ven z blatníku
- Strana Inside směřuje do blatníku
Při rotaci na vozidle je tedy možné asymetrické pneumatiky osazené na discích libovolně použít pro jakoukoliv stranu a pozici na vozidle.
Standardní asymetrické pneumatiky nemají označený směr otáčení. Jen v případě sportovních asymetrických pneumatik se směrovým designem pro vysoce výkonné vozy. Ty mají navíc jako jediné asymetrické pneumatiky označené i stranové použití, tedy na levou a pravou stranu.
Pirelli P Zero | Matador MP92 Sibir Snow | ContiWinterContact TS 810 |
3. Směrový dezén – Nejlepší záběr na sněhu
Tento dezén je speciální formou symetrického dezénu. Je charakteristický šípovým designem, který má velmi dobrý záběr po celé své ploše a výborně odvádí z běhounu sníh i vodu. Proto je tento typ běhounu nejpoužívanější právě u zimních pneumatik.
Díky výbornému odvodu vody má směrový dezén vysokou odolnost i proti vzniku tolik obávaného aquaplaningu.
I směrový symetrický dezén nachází uplatnění u rychlých sportovních vozů, a to na přední nápravě. Tento typ dezénu poskytuje výborné jízdní vlastnosti v přímém směru, proto se hodí právě pro řiditelnou přední nápravu rychlých vozů.
Vlastnosti směrových pneumatik využijí hlavně vozy střední třídy, SUV a sportovní vozy, které se pohybují v horách nebo v terénu. Ve stejném prostředí je však můžete bez problémů využít i na malých vozech s pohonem 4×4.
Výhody
- dokonalý záběr v měkkém podkladu
- výborný odvod vody z povrchu dezénu
- výborné směrové vedení řízené nápravy
Nevýhody
- horší stabilita
- slabší boční vedení
- vyšší hlučnost
- nižší kilometrový doběh
Montáž na vozidlo:
Při montáži musí být dodržen správný směr otáčení pneumatiky (po směru jízdy), který je vyznačený na její bočnici, často doprovázený nápisem „Rotation“. V případě, že směrovou pneumatiku nasadíte špatně, záběr i odvod vody bude minimální.
Rotace pneumatik osazených na discích je možná pouze na jedné straně vozu. Jedná se o „jediný“ druh dezénu, který NENÍ MOŽNÉ libovolně přehodit z pravé strany vozu na levou. To lze provést pouze v okamžiku přezutí z disku na disk.
Bridgestone Blizzak LM-32 | Nokian WR D3 | ContiWinterContact TS 850 |
Jaký dezén použít na rezervní kolo?
Rezervní kolo je určené pro nouzové dojetí, a proto nemusí mít stejný dezén ani rozměr jako ostatní kola na vozidle. Musí se však shodovat s rozměrem uvedeným v TP vozu.
Samozřejmě musí mít i stejný počet šroubů, jejich rozteč, případně ET. Pneumatika by měla být především průběžně kontrolovaná, dostatečně nahuštěná a ne starší než 8 let.