Dekarbonizace motoru – dvě slova, která mohou udělat zásadní rozdíl ve výkonu a životnosti vašeho automobilu. I když může znít jako složitý termín z automobilového průmyslu, ve skutečnosti jde o proces, který může přinést několik významných výhod pro váš motor a jízdní zážitek. V tomto článku se podíváme podrobněji na dekarbonizaci motoru, především na dekarbonizaci motoru vodíkem, jak probíhá a proč byste měli tento proces zvážit.
Co je dekarbonizace motoru?
Dekarbonizace motoru je proces, během kterého se odstraňují uhlíkové usazeniny (karbon) z různých částí spalovacího systému motoru. Tyto usazeniny se postupem času mohou hromadit na ventilech, v sacím a výfukovém potrubí, na pístech a v komoře spalování. Tyto usazeniny mohou ovlivnit výkon motoru, spotřebu paliva a emise, a proto je důležité je pravidelně odstraňovat.
Ilustrační ukázka motoru po dekarbonizaci. S dekarbonizací se často pojí i důkladné čištění celého povrchu motoru jako součást přípravy na technickou prohlídku.
Co mě přinese dekarbonizace motoru?
Především povede k lepšímu výkonu a snížení emisí, což je hlavní úkol dekarbonizace.
Další výhody dekarbonizace motoru:
- zvýšení výkonu a snížení emisí,
- snížení spotřeby paliva,
- snžení kouřivosti motoru,
- celkově hladší běh vozu
Kdy je správný čas na dekarbonizaci?
Ideální čas na dekarbonizaci motoru se může lišit podle:
- typu vozidla,
- ujetých kilometrů,
- provozních podmínek.
Obecně platí, že je vhodné provést dekarbonizaci pravidelně, v souladu s doporučeními výrobce automobilu. To může být například každých 15 000 až 30 000 ujetých kilometrů.
Jak probíhá dekarbonizace?
Pro odstranění tohoto karbonu existují různé metody, a to především v oblasti mechanické dekarbonizace, chemické dekarbonizace a nově se prosazující dekarbonizace vodíkem. Každá z těchto metod má své specifické výhody a úskalí, a my se podíváme, jakým způsobem lze pomocí těchto přístupů obnovit optimální stav motoru.
-
Mechanická dekarbonizace: Nejstarší a nejzákladnější metoda, při které se motor kompletně rozebere, vyčistí a znovu sestaví. I když nákladná, je považována za jednu z nejefektivnějších metod. Dneska se již téměř neprovádí.
-
Chemická dekarbonizace: Speciální složka se přidává do paliva nebo oleje, prochází spalovacím procesem a chemickými reakcemi odstraňuje karbon. Účinná, ale nese určité riziko. Rychlé odstranění velkých částic může negativně ovlivnit některé součásti, jako jsou turbo nebo DPF filtr.
-
Dekarbonizace vodíkem: Vodík, vzniklý elektrolýzou, se přivádí do sacího systému, kde se mísí se vzduchem. Při dekarbonizaci vodíkem se využívá jeho schopnosti zvyšovat teplotu spalování a tím odstraňovat karbon postupně. Trvá obvykle zhruba hodinu pro dokonalé vyčištění motoru. Vodík může být hořlavý a větší koncentrace mohou být výbušné, což představuje určité riziko. V současné době, přelom roku 2024 a 2025 je tohle velmi častá metoda.
Dekarbonizace motoru vodíkem
Směs vodíku a kyslíku prolétně doslova celým motorovým ústrojím vozu. Vyčistí i ta nejmenší místa a s pomocí odborného servisu máte za hodinu zaděláno na dalších tisíce kilometrů a úspěšně splněné emisní zkoušky i s vozy, které jsou staršího data výroby.
Co vše se při dekarbonizacei vodíkem vyčistí?
- Ventily: špatně utěsněné ventily neumožňují proudění dostatečného množství paliva. Následkem je pokles výkonu motoru.
- Písty a pístní kroužky: nedostatečné promazávání pístů způsobí rychlejší opotřebování a zvyšuje kouřivost motoru.
- Vstřikovací trysky: skrze ně se dostává palivo do motoru. Zanesené trysky automaticky zvyšují spotřebu vozidla.
- Katalyzátor: pokud výfuk nadměrně kouří, pak je znečištěný katalyzátor, který nedokáže zadržovat škodlivé látky.
- Svíčky: karbanové usazeniny způsobí, že jde špatně nastartovat.
- EGR ventily: snižují množství emisí a někdy se musí provést mechanické dočištění pokud je ventil daleko od spalovací komory.
- Lambda sondy: zanesená lambda nepředává přesné informace jednotce, ta řídí dávkování paliva a zvedá se jeho spotřeba.
Jak probíhá dekarbonizace vodíkem v autoservisu?
Především musíme napřed uvést, že celý proces musí proběhnout u odborného autoservisu, který má potřebné vybavení a zkušenosti s celým procesem dekarbonizace.
Proces dekarbonizace trvá přibližně 60 minut.
Během celého procesu zůstává vozidlo zapnuté, přičemž otáčky motoru se po 5-10 minutách zvyšují nad 2 000 rpm. Toto zajišťuje optimální teplotu v motoru a dostatečný přísun vzduchu.
Dekarbonizace vodíkem spustí potřebné reakce k odstranění karbonu, což může být viditelné černým a bílým kouřem z výfuku, představujícím známku čištění motoru. Teplota chladící kapaliny zůstane při 90°C. Jakmile vozidlo přestane kouřit i při vysokých otáčkách, je proces dekarbonizace dokončen.
Na závěr se vozidlo nechá běžet na volnoběh, a technik provádí jednorázové zvýšení otáček, aby odstranil karbon a vodík z motoru. Po dekarbonizaci je doporučeno provedení krátké jízdy za zvýšených otáček, což by mělo zdůraznit výsledky - lepší zátah motoru a nižší hlučnost. Doporučuje se také výměna oleje a ujetí minimálně 200 km před kontrolou emisí pro optimální výsledky.
Jaká je cena za dekarbonizaci motoru vodíkem?
Cena čištění motoru vodíkem se odvíjí především dle objemu motoru vašeho vozu.
Osobní vozy s běžným objemem v rozmezí 1500 - 3000 cm3 začínají na ceně od 2500,- Kč.
Tip od nás z praxe: Můžete se domluvit na lepší ceně za pravidelnou, opakující se roční dekarbonizaci nebo se domluvit na slevě pokud uděláte s dekarbonizací kompletní údržbu vozu.
Dekarbonizace motoru: Ano či ne?
Vzhledem ke všem zmíněným výhodám a v porovnání snad s jedinou nevýhodou, což může být jen určitý náklad na samotnou dekarbonizaci motoru, tak určitě ANO, doporučujeme řidičům prodloužit si život svého vozu.
Zajímavost: Jak vzniká karbon v motoru?
Vytváření karbonu v motoru je v podstatě poměrně jednoduchý proces. Hlavní příčinou je přímé vstřikování paliva, což je zvláště relevantní u benzínových motorů. Naopak dieselové motory obvykle fungují na delších trasách, kde není vznik karbonu tak markantní.
Přímé vstřikování nedává palivu dostatek času na úplné odpaření. Místo toho, aby bylo vstříknuto do sacího kanálu, kde by prošlo ventilem a bylo opláchnuto, benzín je pod vysokým tlakem rovnou vstřikován do válce. I když je rozptýlen velmi jemně, nestačí se úplně odpařit. K tomu přidáme chladný motor, kde se palivo usazuje na stěnách válců a může proniknout do klikové skříně a olejové vany.
Problém vzniká v nespálených zbytcích nedokonale odpařeného paliva, které nemá dostatek času na úplné spálení během pracovního cyklu motoru. Pokud obsahuje nečistoty a látky, které do něj nepatří, může se objevit problém. Vytvářejí se nespálené zbytky, které se ukládají na různé povrchy, jako jsou písty, pístní kroužky, stěny válců nebo vstřikovače.
Karbon je velmi tvrdý, a tak může rychle poškodit kovové povrchy, což vede ke ztrátě těsnosti motoru, snížení komprese a výkonu. Ventily mohou být ohroženy vytloukáním sedel, což v konečném důsledku vyžaduje drahé opravy. V extrémních případech může karbon dokonce způsobit katastrofální poškození celého motoru.