Nápravy, kola a pneumatiky patří k nejvíce namáhaným dílům na vozidle. Časté nárazy od výmolů, případně do obrubníku, to jsou jen některá z rizik, se kterými se řidiči setkávají téměř každý den.
V těchto situacích dochází nejen k poškozování závěsů, čepů, tlumičů a pneumatik, ale především se postupně mění přesné nastavení geometrie kol. Víte, jak ovlivňuje geometrie kol životnost pneumatik a kdy ji nechat zkontrolovat?
Co může poškozená geometrie kol způsobit
Jízda se špatně nastavenou geometrií kol může být nejen nebezpečná, ale dochází při ní i k ekonomickým ztrátám vlivem poškození pneumatik, nápravy, řízení a zvýšené spotřeby paliva.
Správně nastavená geometrie náprav, podle hodnot výrobce, zajišťuje ideální ovladatelnost vozu, přesnost a komfort při řízení vozidla, a tím i bezpečnost jízdy. Současně díky nižšímu valivému odporu snižuje míru opotřebení běhounu pneumatiky a pozitivně ovlivňuje i spotřebu paliva.
Jak poznám, že je geometrie kol poškozená?
První jednoduchou kontrolu správnosti geometrie vašeho vozidla si můžete udělat sami, na rovném a bezpečném úseku silnice. Na malou chvíli pusťte volant a sledujte chování automobilu. V případě, že se automobil samovolně stáčí na některou ze stran, je geometrie poškozená a je třeba ji nechat znovu správně seřídit.
Kontrola geometrie kol se doporučuje také v těchto případech:
- Jakákoliv menší či větší havárie
- Najetí do hlubokého výmolu
- Při nárazu kolem na překážku
- Po montáži nových pneumatik
- Při zjištění nerovnoměrného, zvětšeného opotřebení pneumatiky
- Po opravě nápravy nebo řízení
Pokud vás nepotká žádný z uvedených případů, doporučují výrobci provést kontrolu geometrie v servisu minimálně jednou za rok.
Základní parametry geometrie kol
Kontrola geometrie kol se zaměřuje především na správné nastavení dvou základních parametrů:
1. Odklon kola
Odklon kola je úhel, který ve směru jízdy svírá svislá osa kola od svislé roviny. Pokud je tento odklon od svislé roviny příliš velký, dochází k nerovnoměrnému opotřebení běhounu pneumatiky. V případě velkého kladného nebo záporného odklonu, dochází k opotřebení pneumatik a to na vnitřní nebo vnější hraně běhounu ve formě opotřebovaného pásu.
Hodnoty nastavení odklonu kola jsou stanoveny výrobcem tak, aby při různých režimech jízdy měly pneumatiky co největší kontaktní plochu s vozovkou.
2. Sbíhavost kol
Sbíhavost kol je rozdíl vzdáleností, měřený na předním a zadním okraji ráfku ve výši poloměru kol nad vozovkou. Správné nastavení sbíhavosti výrazně ovlivňuje jízdní vlastnosti a ovladatelnost vozidla.
V případě velké sbíhavosti je vozidlo v zatáčkách nedotáčivé a běhoun pneumatiky je nadměrně opotřebovávaný na vnější straně běhounu.
Pokud dojde na vozidle k tzv. rozbíhavosti, kdy je vzdálenost na předním okraji ráfku vyšší než na zadním okraji, je vůz v zatáčkách přetáčivý a běhoun pneumatik se nadměrně opotřebovává z vnitřní strany.
Jak se dělá a kolik stojí geometrie kol
Dřívější metody měření byly poměrně zdlouhavé. Trvaly několik desítek minut a výsledky často nebyly zrovna přesné. Současná měřící zařízení jsou vybavena moderními technologiemi s měřením laserem nebo pomocí kamerových systémů, které dokáží vyhodnotit aktuální stav geometrie za několik minut.
Cena kontroly a nastavení geometrie kol se pohybuje v rozpětí od 500 do 1000 Kč. Přesto je její pravidelná kontrola důležitá nejen pro vaši bezpečnost, ale i pro zvýšení životnosti pneumatik a dalších částí vozu. Jejich předčasná oprava nebo výměna, způsobená špatnou geometrií, bývá výrazně nákladnější.
Chyba může být i v tlumičích
Zhoršené jízdní vlastnosti a vyšší opotřebení pneumatik můžou mít na svědomí také opotřebované tlumiče.
Správně fungující tlumiče udržují neustálý kontakt pneumatiky s vozovkou. Pokud jsou poškozené, výrazně se prodlužuje brzdná dráha, a to hlavně na nerovném povrchu a za mokra. Pokud jsou na vozidle použity elektronické bezpečnostní systémy jako např. ABS nebo ESP, je brzdná dráha ještě delší a opotřebení pneumatik se zvyšuje ještě více.
Podle dlouhodobých testů bylo prokázáno, že vozidlo s tlumiči opotřebovanými na 65% má po ujetí 90 000 km o 10% opotřebovanější pneumatiky.
Jak poznáte vadné tlumiče:
- Řízení vozidla je citlivější na boční vítr
- Na běhounu vzniká opotřebení ve tvaru plošek nebo má pilovitý tvar
- Vozidlo se při akceleraci nebo při jízdě po nerovném terénu houpe
- Při brzdění se více "ponoří" do předních kol
- Do volantu se přenáší větší vibrace
- Vozidlo na nerovnostech odskakuje do stran a je nutná korekce volantem
Jízda s opotřebenými tlumiči může být velmi nebezpečná, proto je nechte pravidelně kontrolovat a to hned při prvních příznacích, nebo každých 20 000 km. Cena diagnostiky tlumičů se pohybuje kolem 250 Kč.