Od zítřejšího dne opět vstupuje v platnost povinnost použití zimní výbavy, k poslednímu říjnovému dni jezdí na zimních pneumatikách 76 % českých motoristů. Údaj vyplývá z aktuálních statistik internetového obchodu Pneumatiky.cz, který analyzoval výsledky průzkumu v porovnání s daty z pneuservisů z celého území České republiky. Povinnost použít zimní pneumatiky od 1. listopadu respektuje letos výrazně více řidičů, a to bez ohledu na teplotní výkyvy nebo příchod prvního sněhu, jako tomu bylo v uplynulých letech.
Již zítra opět vchází v platnost povinnost použít na vozidle zimní pneumatiky v případě, že se na vozovce nachází souvislá vrstva sněhu, námrazy, či pokud lze tuto situaci vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, či pokud zimní výbavu na konkrétních úsecích přikazuje tzv. "zimní značka". Navzdory tomu část řidičů stále vyčkává a v případě, že je nečekaně na cestách zastihne nepříznivé počasí, riskují pokuty, vyšší riziko dopravní nehody, ale i problém s případným pojistným plněním u pojišťoven.
Z letošní analýzy internetového obchodu Pneumatiky.cz, která byla zpracována na základě průzkumu u 4000 respondentů a rozšířena o analýzu počtu řidičů, kteří již přezuli pneumatiky napříč českými pneuservisy, vyplývá výrazné zvýšení zodpovědnosti českých řidičů. Zatím co loni ve stejném období nemělo na zimní pneumatiky přezuto celých 45 % motoristů, letos k 31. 10. 2013 zatím nepřezulo pouze 24 % řidičů. Tato část motoristů tradičně vyčkává až na zhoršení klimatických podmínek, kdy většina pneuservisů registruje krátkodobě enormní narůst zájmu o přezutí pneu.
Vizualizace podílu řidičů, kteří k 31.102013 přezuli na zimní pneumatiky podle krajů ČR
Je potěšující zjištění, že velká část řidičů přistupuje k přezouvání na zimní pneumatiky zodpovědně. Celých 76% jich letos nečekalo na přeplněné servisy a přezulo k 1. listopadu. Situace se oproti minulým letům výrazně zlepšila, důvodem může být lepší informovanost řidičů" , uvedl ředitel předního tuzemského internetového obchodu Pneumatiky.cz.
"Část řidičů však bohužel stále k přezutí pneumatik motivuje teprve první sníh. Přitom lze jednoznačně doporučit přezout na zimní pneu již při poklesu teplot pod +7 °C. Při nízkých teplotách ztrácí tuhnoucí směs letních pneumatik své pozitivní vlastnosti a výrazně se tak prodlužuje brzdná dráha vozidla, v řádu několika metrů. Tím následně v provozu zcela zbytečně vznikají krizové situace. V případě nehody na letních pneumatikách navíc pojišťovny mohou krátit pojistné plnění," doplnil Vojtěch Schwangmaier.
Cílem stávajícího silničního zákona je snížení nehodovosti, zvýšení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu. I přes klesající tendenci neukázněnosti českých řidičů, se odborníci shodují, že omezení povinnosti zimní výbavy na konkrétní klimatické podmínky, nebo úseky je nedostatečné.
Řada odborníků kritizuje nejasný výklad zákona a přiklání se k jednoznačné plošné a časové platnosti povinnosti, bez uvádění sporných podmínek, jako je tomu v okolních státech.
"Naše zkušenosti potvrzují více než dvojnásobný nárůst počtu řidičů, kteří v tomto období přezouvají na zimní pneumatiky, oproti období před zavedením vyhlášky, kdy takto činilo odhadem pouze 30% motoristů. Pneuservisy se zvýšenému zájmu o přezutí přizpůsobují prodloužením otevírací doby a přijímáním dalších zaměstnanců, čekací lhůty se mírně prodlužují. Domácnosti jsou stále pod mírným ekonomickým tlakem nucené šetřit a patrně z tohoto důvodu zaznamenáváme zvýšený zájem pouze o přezutí pneu na ráfek" , upřesňuje přístup českých motoristů k zimní vyhlášce Petr Vomáčka z ÚAMK .