Pneumatiky stárnou velmi pomalu... tedy alespoň do doby, než je poprvé nasadíte na auto. Střídání tepla a chladu, vlhkost, UV záření – to vše se negativně projevuje na životnosti gumy i na jízdních vlastnostech. Jak stárnutí plášťů zpomalit? Základem je správné skladování.
5 pravidel správného skladování pneumatik
To nejhorší, co můžete udělat, je nechat pneumatiky ležet volně venku. Pláště potřebují chladné, suché a čisté prostředí bez průvanu, kam nedosáhnou sluneční paprsk, tedy například sklep nebo garáž. Podívejte se na faktory, podle kterých takové prostředí vybrat.
- Vybírejte tmavé místo bez přístupu světla, právě UV záření se totiž na stárnutí pneumatik podepisuje zdaleka nejvíc. Dlouhodobé vystavení slunečnímu svitu způsobuje předčasné tvrdnutí gumy a tvorbu prasklinek.
- Pneumatiky skladujte v chladu, ideálně v teplotě pod 15 °C. Rozpálená kotelna tedy není pro uložení pneumatik zrovna nejvhodnější místo, zvláště v případě zimních plášťů.
- Skladujte pláště v suchu. Zamezte veškerému přístupu vlhkosti, větru, sněhu a dalších venkovních vlivů.
- Před uskladněním pneumatiky pečlivě vyčistěte. Bahno, chemikálie nebo zbytky maziva mohou za pár měsíců nedělat pěknou paseku. Nezapomeňte také z běhounu odstranit drobné kamínky.
- U pneumatik pravidelně kontrolujte tlak a dofukujte je, vyhnete se tak deformacím.
Náš TIP
Nechte starosti s uložením plášťů na profesionálním pneuservisu. Cena za uskladnění se pohybuje okolo 100 až 150 korun za měsíc a budete mít jistotu, že pneumatiky odpočívají v ideálních podmínkách.
Jak pneumatiky v garáži správně srovnat
Pokud jste našli vhodné místo pro uskladnění máte napůl vyhráno. Nyní už stačí pneumatiky správně narovnat.
Pokud jsou pneu nasazené na ráfcích, je možné je volně zavěsit, nebo naskládat na sebe. Snížíte tak riziko poškrábání disků.
Pneumatiky bez ráfků naopak skladujeme zásadně ve vertikální poloze. Navíc byste je měli přibližně jednou měsíčně pootočit, jinak hrozí riziko deformace.
Rada na závěr: proč se vyplatí označit si pneumatiky křídou?
Značíte si při přezouvání přední pneumatiky křídou? Pokud máte auto s předním pohonem, měli byste začít. Pneu na přední nápravě se totiž opotřebovávají rychleji než ty na zadní. Příští sezónu je pak můžete prohodit a efektivně tak využít celou sadu.
Navíc se tak vyhnete tomu, že omylem nasadíte na přední nápravu jednu pneu, která byla loni na zadní nápravě a jednu z přední.
Hledáte nové pneu? Prohlédněte si naši nabídku dezénů
Aktualizováno 27. 11. 2019