Mezi řidiči stále koluje množství mýtů a polopravd o věku pneumatik a jejich stárnutí. Pneumatika se přitom kazí velmi pomalu, žvlášť při nepravidelné jízdě. Mnoho motoristů také ostražitě sleduje, odkud pneumatika pochází. Jak se ale věci mají doopravdy?
Jak zjistit stáří pneumatiky?
Stáří pneumatiky vyjadřuje DOT kód. Jde o poslední údaj na bočnici, a skládá se ze 4 čísel. První dvě označují týden, druhá dvě čísla pak rok výroby pneumatiky. Pokud je DOT kód 1014 (jak můžeme vidět na obrázku), pak byla pneumatika vyrobena během 10. týdne roku 2014.
Která pneumatika je "stará"?
Stěžejní roli ve stárnutí pneumatik hraje skladování. Guma špatně snáší především UV záření, musí proto být chráněna před sluncem. Výrobci a prodejci pneumatik proto kladou značný důraz na kvalitu skladování pneumatik. Ideální je chladná, suchá a temná místnost bez teplotních výkyvů.
Sklady výrobců a prodejců jsou přímo navrženy k tomu, aby výdrž pneumatik co nejvíce prodlužovaly. Díky tomu pneumatiky dokonce i po 5 letech skladování neztrácejí téměř nic ze svých jízdních vlastností. Rychlost opotřebení se však značně urychluje uvedením do provozu (a tedy jejich vystavení UV záření).
1 rok skladování= 3 týdny užívání
Podle studie Michelinu odpovídá rychlost stárnutí pneumatik v provozu poměru: 1 rok skladování = 3 týdny užívání. Vlastnosti gumy se tedy ve speciálně uzpůsoberných skladech mění jen minimálně.
Od okamžiku kdy vám přepravní společnost doručí nové pneumatiky, rozbíhá se díky vystavení UV záření jejich rychlejší stárnutí. Jak rychlé bude, závisí především na vás - na pečlivosti údržby a jejich správném provozování.
O pneumatiky je třeba pečovat
Mnohem důležitější než datum výroby je věnovat pneumatikám pravidelnou a správnou péči. Pokud budete každý den budete parkovat na sluncem rozpáleném asfaltu a nebudete kontrolovat tlak, zestárnou čerstvě vyrobené pneumatiky velmi rychle.
V případě "domácího" skladování pneu je nutné před uskladněním pneumatiky omýt a uložit na místo bez přístupu světla. Pokud například ponecháte zbytky soli na zimních pneumatikách a položíte je přes léto v garáži pod nestíněné okno, připravujete se zbytečně o cenné týdny a měsíce jejich životnosti.
Pneumatika nemá nikdy předem přesně stanovitelnou životnost a nelze ji dopředu odhadnout. Některé pneumatiky jsou na konci životnosti po dvou letech, jiné jsou i po 5 letech ve velmi dobrém stabu. Starší dezény je ale důležité pravidelně kontrolovat, zda na sobě nenesou známky stárnutí a prasklin, které vedou ke ztrátě přilnavosti a riziku protržení.
Z bezpečnostních důvodů doporučuje výrobce Michelin vyměnit pneumatiky (včetně rezervní) starší 10 let. To i v případě, že mají stále dostačující výšku dezénových drážek a nejeví známky stáří či únavy (například popraskaná pryž na vnější straně běhounu, na bočnici a na patce, deformace apod.)
Na zemi původu nezáleží
V dnešní době expanduje většina výrobců pneumatik do zemí, které dokáží nabídnout jak finančně výhodnější pracovní sílu, tak i úlevu na daňovém zatížení provozu firem. Proto se i výrobci prémiových značek začínají soustředit a přesouvat výrobu do velmi vzdálených koutů světa (např. JAR, Turecko, apod.). Kvalitní výrobci pneumatik však dávají na svoje produkty stejnou garanci, bez ohledu na to, v jaké zemi byla pneumatika vyrobena. Technologie a jakost výroby je stejná - nezáleží na místě, kde výrobní továrna sídlí. Z tohoto důvodu neřeší výrobce při importu zboží do ČR skutečnost, v jaké zemi byla pneumatika vyrobena.
Příklady výrobních linek předních světových výrobců:
- Michelin - (19 továren) Jižní a Severní Amerika, Asie (Thajsko, Filipíny, Japonsko, Čína), Evropa (Francie, Německo, Itálie, Polsko, Maďarsko) apod.
- Pirelli - (25 továren) Itálie, Brazílie, Velká Británie, Německo, Turecko, Rumunsko, Argentina, Čína, Egypt, Španělsko, Spojené státy, Venezuela…
- GoodYear - Lucembursko, Francie, Polsko, Slovinsko, Německo, Holandsko.
- Barum - Česká republika, Rumunsko.
Námi dodávané pneumatiky jsou vyráběny pro evropský trh a vztahují se na ně všechny garance týkající se deklarovaných jízdních vlastností či reklamačních podmínek bez ohledu na to, z jaké výrobní linky je pneumatika postupována dalšímu prodeji.
Nezbytné je ale rozlišovat mezi tím, když výrobce značkových a vysoce kvalitních pneumatik umístí svoji továrnu do asijské země (např. do Thajska) a mezi thajskými pneumatikami neznámé značky za podezřele nízkou cenu.
Zatímco značkový výrobce si totiž pečlivě střeží technologii výroby, složení směsi pneumatik a dbá na neustálé kontroly kvality, neznačkový producent je hnaný pouze snahou o co nejnižší cenu bez ohledu na kvalitu. Koupě pneumatiky kvalitní značky, určené pro evropský trh, je pro vás tedy především zárukou bezpečnosti, bez ohledu na místo, kde sídlí její výrobní továrna.