Kolik kilometrů ujedete na letních pneumatikách? A které jsou nejbezpečnější na mokru? Mrkněte na výsledky prvního testu roku 2024 od legendárního autoklubu ADAC. Jeho redaktoři porovnali 16 aktuálních modelů 215/55 R17 pro malá SUV a vozy nižší střední třídy.
V zastoupení všech cenových tříd tentokrát uvidíte 16 modelů letních pneu v rozměru 215/55 R17, které jsou určené pro malá SUV a vozy nižší střední třídy. Zdroj: ADAC.de
Ekologická rovnováha tvoří 30 % celkové známky
Kritéria udržitelnosti se staly nedílnou součástí standardního hodnocení pneumatik. S tímto systémem přišli komisaři ADACu už v roce 2023 – poprvé u testů zimních modelů. Hlavním kritériem (70 %) zůstává samozřejmě stále bezpečnost při jízdě na suchých i mokrých vozovkách. Přibyla však také ekologická bilance (30 %), která zahrnuje například opotřebení, spotřebu paliva a hluk.
Protože víme, že kilometrový nájezd je mezi řidiči populární, připravili jsme pro vás také samostatný žebříček právě v této disciplíně.
Pokud by vás navíc zajímalo detailní hodnocení (hmotnost pneumatiky, obsah škodlivin nebo certifikace výrobce a další), mrkněte na podrobné výsledky, které najdete u každé ze tří vítězných pneu.
Inženýři ADACu Martin Brand a Andreas Müller si pro test vybrali vůz VW T-Roc. Zdroj: ADAC.de
Srovnání kilometrového nájezdu u 16 letních pneu
1. místo
Continental PremiumContact 7
Continental PremiumContact 7 oslnil komisaře z hlediska bezpečnosti, kde získal nejvyšší hodnocení na suché i mokré silnici. Mírné nedostatky vykázal pouze v ochraně proti aquaplaningu. Přičtěte si k tomu velmi vysoký nájezd 60 300 kilometrů, nejkratší brzdnou dráhu na mokru a na suchu a máte jasného šampiona pro letní sezónu.
✔ Velmi vysoký nájezd 60 300 kilometrů
✔ Nejkratší brzdná dráha na mokru 28,5 metrů (80 km/h)
✔ Nejkratší brzdná dráha na suchu 35,4 metrů (100 km/h)
✘ Průměrná hlučnost
2. místo
Michelin Primacy 4+
Druhou nejlepší pneumatika testu – a to nejen v bezpečnostních disciplínách – se stala Michelin Primacy 4+. Ta nabízí vysoký kilometrový nájezd (60 300 km), nízkou spotřebu paliva (5,8 l na 100 km) a nejnižší úbytek pryže v celém testu. Díky unikátní technologii EverGrip navíc Michelinkám vydrží stejné jízdní vlastnosti nejdéle. Stávající drážky a lamely dezénu se totiž s postupujícím opotřebením průběžně rozšiřují. To kompenzuje úbytek hloubky dezénu a zajišťuje výborný záběr po celou dobu užívání.
✔ Vysoký kilometrový nájezd 60 300 km
✔ Vyvážené jízdní vlastnosti ve všech podmínkách
✔ Komfortní a tichá jízda
✘ Průměrná brzdná dráha na mokrém betonu
3. místo
Kumho Ecsta HS52
Na krásném třetím místě se tentokrát k našemu překvapení neumístila žádná z prémiových značek, ale dezén střední třídy Kumho Ecsta HS52. Ten redaktory oslovil nejvyšším kilometrovým nájezdem ze všech sledovaných pneumatik – vydržel totiž úctyhodných 69 300 km. Připočtěte k tomu nejlepší ochranu proti podélnému aquaplaningu a máme jasno: z hlediska poměru ceny a kvality nemá Kumho v testu konkurenci.
✔ Nejvyšší kilometrový nájezd z celého testu (69 300 km)
✔ Nejlepší ochrana proti aquaplaningu
✔ Velmi dobrý poměr cena/kvalita
✘ Patří k hlučnějším pneumatikám z testu
Zajímavosti testu
- V testu se na stupnici vítězů umístil dezén střední třídy Kumho Ecsta HS52, který navzdory dostupnější ceně porazil celou řadu prémiových konkurentů.
- Úctyhodný výsledek podala i pneumatika Debica Presto UHP2 z ekonomické třídy. Ta se umístila na 4. místě a je dokonce ještě levnější než Kumho.
- V testu se tentokrát příliš nedařilo tradičním vítězům testů jako Goodyear a Hankook.
ADAC se dlouhodobě těší nejvyšší důvěře u českých řidičů ze všech organizací, které pneu testují. Zdroj: ADAC.de
Pořadí a hodnocení testovaných pneu
Umístění | Název dezénu | Celkové hodnocení | Bezpečnost jízdy | Ekologická rovnováha |
---|---|---|---|---|
1. | Continental PremiumContact 7 | 2,0 | 1,7 | 2,6 |
2. | Michelin Primacy 4+ | 2,1 | 2,2 | 1,7 |
3. | Kumho Ecsta HS52 | 2,3 | 2,1 | 2,8 |
4. | Debica Presto UHP2 | 2,6 | 2,6 | 2,6 |
5. | Dunlop SP Sport MAXX RT2 | 2,6 | 2,6 | 2,6 |
6. | Bridgestone Turanza 6 | 2,6 | 2,8 | 2,2 |
7. | Fulda SportControl 2 | 2,6 | 2,6 | 2,7 |
8. | Hankook Ventus Prime4 K135 | 2,7 | 2,9 | 2,1 |
9. | Goodyear Efficientgrip Performance 2 | 2,7 | 3,2 | 1,6 |
10. | Falken ZIEX ZE310 ECORUN | 2,8 | 2,7 | 3,0 |
11. | Nexen N'fera Primus | 3,0 | 3,1 | 2,7 |
12. | Goodride Solmax 1 | 3,0 | 3,0 | 3,1 |
13. | Sailun Atrezzo ZSR2 | 3,0 | 3,1 | 2,9 |
14. | Semperit Speed-Life 3 | 3,1 | 3,5 | 2,0 |
15. | Linglong Sport Master | 3,3 | 3,5 | 2,9 |
16. | Vredestein Ultrac | 3,8 | 2,3 | 3,8 |
velmi dobře 0,6 - 1,5, chvalitebný 1,6 - 2,5, dobrý 2,6 - 3,5 dostatečný, 3,6 - 4,5, nedostatečný 4,6 - 5,5
Zdroj: ADAC.de