Oblíbené téma řidičů i moto magazínů jsou letos celoročky. Kvůli mírnějším zimám a úspoře za nákup dvou sad jejich popularita raketově roste. Redaktoři Autoklubu ČR proto přišli s vzácnou formou testu a srovnali jízdní vlastnosti zimních a celoročních pneumatik. Tipnete si, jaká z variant se víc hodí pro české podnebí?
Redaktoři českého Autoklubu si jako referenční dezén zvolili Goodyear UltraGrip 9+ a změřili jeho vlastnosti v 16 různých disciplínách na suchu, mokru a sněhu. Výsledek Goodyearu pak brali jako vzor. Pokud získala pneumatika hodnocení vyšší než 100, vedla si lépe než Goodyear, pokud méně než 100, vedla si hůře.
Testován v arktických zimách, pokořen celoročkou
Za vypíchnutí a největší zajímavost testu stojí rozhodně výkon finské pneumatiky Nokian WR Snowproof. Ačkoliv řidiči od šampiona severských zim očekávají absolutně bezkonkurenční výkon na sněhu, v testovaném rozměru 205/55 R16 se mu tentokrát nedařilo. Komisaři totiž testují hlavně na čerstvém sněhu, zatímco silnou stránkou Nokianu jsou spíš závěje, neudržované silnice a namrzlý asfalt.
V této kategorii jej tak pokořila nejen většina zimních modelů, přidaly se ale i dva celoroční pláště, konkrétně Continental AllSeasonContact a Goodyear Vector 4Seasons Gen-2. Na obranu Nokianu – obě značky vyrábí špičkové obutí do každého počasí a patří k největším hráčům na trhu. Do vývoje celoročního pneu si tak mohou dovolit investovat obrovské částky. A to se viditelně začíná projevovat na kvalitě.
Silnou stránkou Nokianu jsou spíš závěje, neudržované silnice a namrzlý asfalt.
Překvapivé pro nás ale je, že Nokian pokořil i ekonomický dezén Debica Frigo HP2. Ačkoliv byl v konečném součtu rozdíl jen tří setin bodů, od prémiové pneu chceme v testech vidět víc. Řidiči si ale Nokian WR Snowproof v diskuzích na internetu nemohou vynachválit. Plášť tak v běžném provozu evidentně předvádí víc než spolehlivý výkon.
Celoročky na sněhu zatím ztrácí, ale...
Konečné pořadí testu redaktoři rozdělili pro přehlednost na 2 žebříčky. V jednom vidíte zimní pneumatiky i s referenční Goodyear UltraGrip 9+, kde se umístila na 2. místě. V druhém najdete 3 nejlepší celoročky. Žádná z nich sice na referenční Goodyear v konečném součtu nestačila, v disciplínách na mokru a suchu ale většinou předvedly lepší výkony.
Nejúspěšnějšími pneumatikami na suchu celého testu jsou Michelin CrossClimate+ a Bridgestone Weather Control A005. Za svůj výkon obdržely od komisařů hodnocení 106,9. Pro srovnání – nejlepší zimní pneu získala na suchu 102,8.
Celoroční pneu Michelin (brzdná dráha na mokru: 108,5) a Bridgestone (brzdná dráha na mokru: 107,2) navíc perfektně brzdí na mokré silnici. V této disciplíně je pokořila jen zimní Bridgestone Blizzak LM-005 se 112,8 body.
Na závěr ale chceme zdůraznit, že celoroční pláště na sněhu nad zimními modely výrazně ztrácí. Po celoročních pneumatikách proto sáhněte jen pokud jezdíte hlavně ve městě a po udržovaných cestách. Když udeří tuhé mrazy a napadne sníh, celoroční pneumatiky se vám nemusí vyplatit.
Pořadí zimních pneu
1. místo
Bridgestone Blizzak LM-005
Konečné hodnocení je průměrem známek ze všech disciplín: 101,1 (mokro: 103,4, sucho: 102,8, sníh: 97).
Od svého uvedení na trh v roce 2019 má Bridgestone Blizzak LM-005 na svém kontě už 7 zlatých a 5 stříbrných medailí z nezávislých testů. I proto se letos stala u řidičů jednou z nejoblíbenějších zimních pneumatik. Jsme zvědaví, jestli si udrží svůj věhlas i v příštím roce. Continental totiž plánuje vypustit do světa nový model WinterContact TS 870.
2. místo
Goodyear UltraGrip 9+
Konečné hodnocení je průměrem známek ze všech disciplín: 100 (mokro: 100, sucho: 100, sníh: 100).
Pneumatika Goodyear UltraGrip 9+ je vylepšenou verzí svého předchůdce UltraGrip 9. Od roku 2014 stála už třináctkrát na stupínku vítězů v testech pneu. Přednosti pláště vyniknou hlavně ve městě díky nízké spotřebě paliva a vysokému kilometrovému nájezdu. S novou směsí pryskyřice je guma navíc pružná i při nízkých teplotách a vyniká vysokou trakcí na sněhu.
3. místo
Michelin Alpin 6
Konečné hodnocení je průměrem známek ze všech disciplín: 98,66 (mokro: 97,4, sucho: 99,2, sníh: 99,4).
Jeden z nejpopulárnějších dezénu současnosti je Michelin Alpin 6. Ten nabízí špičkovou trakci na sněhu, velmi účinnou ochranu proti aquaplaningu a spolehlivý brzdný výkon na každém povrchu. S ubývajícím kaučukem se navíc rozšířují stávající drážky a vznikají nové. Plášť si tak uchová stejné vlastnosti i při minimální hloubce 4 mm. Výrobce navíc slibuje až o 18 000 kilometrů vyšší nájezd, než je průměr konkurence.
Pořadí celoročních pneu
1. místo
Continental AllSeasonContact
Konečné hodnocení je průměrem známek ze všech disciplín: 99,8 (mokro: 99,3, sucho: 103,4, sníh: 96,8).
Vytvořit perfektní kompromis mezi letní a zimní pneumatikou není jednoduché ani pro nejsilnější značky na trhu. Continentalu se to ale podařilo. Konstruktéři totiž upravili unikátní technologie použité u zimní TS 860 a letní PremiumContact 6, které stojí za desítkami úspěchů v nezávislých testech. S Continental AllSeasonContact tak bezpečně projedete ostrou zatáčkou na rozpáleném letním asfaltu i zasněžené zimní cestě.
2. místo
Michelin CrossClimate+
Konečné hodnocení je průměrem známek ze všech disciplín: 99,3 (mokro: 95,3, sucho: 106,9, sníh: 95,8).
Stejně jako zimní Alpin 6, i Michelin CrossClimate+ vyniká vysokým kilometrovým nájezdem. Ten je podle výrobce až o 25 % vyšší než průměr konkurence. Díky speciálnímu prořezání se také tvoří při úbytku dezénu nové drážky. Fantastikou přilnavost si tak plášť uchová až do úplného opotřebení.
3. místo
Goodyear Vector 4Seasons Gen-2
Konečné hodnocení je průměrem známek ze všech disciplín: 98,7 (mokro: 95,6, sucho: 102,1, sníh: 98,3).
Celoroční pneumatika Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 je podle nezávislých testů nejúspěšnější v historii. Na svém kontě má totiž 4 zlaté, 8 stříbrných a 6 bronzových medailí. To se žádné jiné celoročce zatím nepodařilo. Americký dezén vyniká skvělou trakcí na sněhu, krátkou brzdnou dráhou ve všech zimních a letních podmínkách i nízkým valivým odporem. Zkrátka ve všem. V rozměru 205/55 R16 však oproti konkurentům měla průměrnou ochranu proti aquaplaningu. Proto skončila na 3. místě.
Pořadí a hodnocení zimních pneu
Umístění |
Název dezénu |
Průměrné hodnocení | Mokro | Sucho | Sníh |
---|---|---|---|---|---|
1. | Bridgestone Blizzak LM-005 | 101,1 | 103,4 | 102,8 | 97 |
2. | Goodyear UltraGrip 9+ | 100 | 100 | 100 | 100 |
3. | Michelin Alpin 6 | 98,66 | 97,4 | 99,2 | 99,4 |
4. | Dunlop Winter Sport 5 | 97,3 | 96,9 | 98,5 | 96,6 |
5. | Maxxis Premitra Snow WP6 | 96,96 | 96,6 | 99 | 95,3 |
6. | Debica Frigo HP2 | 95,66 | 91,8 | 95,8 | 99,4 |
7. | Nokian WR Snowproof | 95,63 | 90,3 | 100,5 | 96,1 |
8. | Imperial SnowDragon UHP | 92,1 | 86,9 | 99,2 | 90,2 |
Pořadí a hodnocení celoročních pneu
Umístění |
Název dezénu |
Průměrné hodnocení | Mokro | Sucho | Sníh |
---|---|---|---|---|---|
1. | Continental AllSeasonContact | 99,8 | 99,3 | 103,4 | 96,8 |
2. | Michelin CrossClimate+ | 99,3 | 95,3 | 106,9 | 95,8 |
3. | Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 | 98,7 | 95,6 | 102,1 | 98,3 |
4. | Bridgestone Weather Control A005 | 98,3 | 98,4 | 106,9 | 89,7 |
5. | Yokohama BluEarth-4S AW21 | 96,2 | 91,3 | 101,3 | 95,9 |
6. | Hankook Kinergy 4S2 H750 | 95,6 | 98,8 | 102,6 | 94,4 |
7. | Kormoran All Season | 92,1 | 86,9 | 99,2 | 90,2 |