U zimních pneumatik nejsou rozhodující jen vlastnosti na sněhu a ledu, ale také na suchém a mokrém asfaltu. V druhém testu ADAC roku 2024 proto uvidíte srovnání 16 zimních pneumatik 215/55 R17 pro kompaktní SUV a vozy nižší střední třídy – a to ve všech podmínkách, které vás od října do velikonoc na silnici čekají. Prozradíme, že na stupínku vítězů najdete i značku střední třídy.
Tentokrát uvidíte srovnání 16 SUV zimních pneumatik v rozměru 215/55 R17. Zdroj: ADAC.de
Srovnání brzdné dráhy u 16 zimních SUV pneu
Napadlo vás někdy, jak ADAC testuje brzdnou dráhu na mokru? Jezdci s autem dosáhnou 80 km/h a poté prudce zabrzdí s použitím ABS, které zabraňuje zablokování kol. Komisaři poté měří, jak dlouhá je brzdná dráha od okamžiku sešlápnutí brzdového pedálu až do úplného zastavení. Tento test se provádí na asfaltových a betonových površích, aby se zjistilo, jak dobře pneumatiky zvládají brzdit v běžném provozu.
1. místo
Goodyear UltraGrip Performance 3
Americká Goodyear UltraGrip Performance 3 je maximálně vyvážená zimní pneumatika s vynikajícími výsledky ve všech podmínkách – na suchých, mokrých i zasněžených silnicích. V testech dosáhla nadprůměrného hodnocení v brzdné dráze a trakci, včetně vysoké odolnosti proti aquaplaningu. Komisaři také chválili přesnou ovladatelnost i při prudkých manévrech.
Mezi další přednosti pak patří vysoký kilometrový výkon, nízké opotřebení a nízká spotřeba paliva. Celkově známka 2,0 je tak více než zasloužená.
✅ Vynikající přilnavost na mokré, suché i zasněžené silnici.
✅ Bezpečné a přesné jízdní vlastnosti při náhlých manévrech.
✅ Velmi vysoký kilometrový nájezd 57 500.
❌ Vyšší hlučnost při jízdě.
2. místo
Dunlop Winter Sport 5
Pneumatika Dunlop Winter Sport 5 je spolehlivá zimní pneumatika, která nabízí – stejně jako vítězný Goodyear – vyvážené vlastnostmi na suchých, mokrých i zimních silnicích. Za vypíchnutí stojí hlavně krátké brzdné dráhy na ledu a sněhu, kde navíc vyniká skvělou trakcí. Potěší také díky vysokému kilometrovému nájezdu.
✅ Výborná přilnavost a bezpečné jízdní vlastnosti na všech površích.
✅ Nadprůměrný kilometrový nájezd 54 300.
✅ Skvělý výkon na sněhu s dobrou brzdnou dráhou a trakcí.
❌ Horší odolnost proti podélnému aquaplaningu a vyšší hlučnost.
3. místo
Vredestein Wintrac Pro
I když zimní pneumatika střední třídy – Vredestein Wintrac Pro – na suché vozovce vykazuje drobné nedostatky, nabízí více než solidní výkon ve všech nástrahách zimy. Na mokré vozovce si vede dobře díky krátkým brzdným drahám a slušné ovladatelnosti. Na sněhu pak exceluje s brzdnou dráhou a vynikající trakcí. Díky nižší pořizovací ceně než u prémiové konkurence navíc potěší všechny řidiče, kteří hledají spolehlivé obutí za rozumný peníz.
Tento model již bohužel není u výrobce dostupný, neboť jej nahradila novější vylepšená verze Vredestein Wintrac Pro+.
✅ Dobré jízdní vlastnosti na sněhu a ledu, včetně nadprůměrné trakce a brzdné dráhy.
✅ Nižší pořizovací cena než u konkurence.
✅ Nízká spotřeba paliva.
❌ Mírné nedostatky v přesnosti a ovladatelnosti na suché vozovce.
Srovnání kilometrového nájezdu u 16 zimních SUV pneu
Při testování kilometrové nájezdu pneumatik se používají dvě metody. Ta první probíhá na silnici, kdy skupina stejných vozidel ujede v konvoji přibližně 15 000 kilometrů. Každých 2 500 kilometrů inženýři pomocí laseru změří hloubku dezénu.
Druhá metoda probíhá v laboratoři na speciálním zařízení, které simuluje jízdu dlouhou 5 000 kilometrů. I tady inženýři měří hloubka dezénu – tentokrát každých 1 250 kilometrů. Na základě toho pak odhadují maximální počet ujetých kilometrů do stanovené minimální hloubky.
Zajímavosti testu
- Jedna z nejhorších pneumatik testu – Kenda Wintergen 2 KR501 – při prudkém brzdění na mokru z 80 km/h zastavila až po 41,1 metrech. Pro srovnání nejlepší Pirelli Cinturato Winter 2 potřebovala jen 34,2 metrů. Paradoxní je, že jde o nejlepší pneu z hlediska kilometrového nájezdu.
- Absolutní katastrofou testu se stala pneumatika Davanti Wintoura +, která získala nejhorší hodnocení na mokru. Komisaři ji označili za nebezpečnou a doporučují se nákupu takového obutí vyhnout obloukem.
Testování pneumatik probíhalo na několika specializovaných místech. Na suchu byly jejich vlastnosti ověřovány v moderním testovacím centru Bridgestone v Itálii a také na závodním okruhu ADAC v Penzingu v Bavorsku, což umožnilo důkladné zhodnocení výkonu na asfaltových površích. Zimní podmínky, konkrétně chování na sněhu, byly testovány v nezávislém středisku Testworld ve Finsku, které se specializuje na zkoušky v extrémních klimatických podmínkách. Zdroj: Adac.de
Pořadí a hodnocení testovaných pneu
Umístění | Název dezénu | Celkové hodnocení | Bezpečnost jízdy | Ekologická rovnováha |
---|---|---|---|---|
1. | Goodyear UltraGrip Performance 3 | 2,0 | 2,1 | 1,7 |
2. | Dunlop Winter Sport 5 | 2,1 | 2,1 | 2,1 |
3. | Vredestein Wintrac Pro | 2,4 | 2,3 | 2,6 |
4–5. | Semperit Speed-Grip 5 | 2,6 | 2,9 | 1,9 |
4–5. | Hankook Winter i*cept RS3 W462 | 2,6 | 2,8 | 2,2 |
6. | Continental WinterContact TS 870 P | 2,7 | 2,9 | 2,3 |
7. | Pirelli Cinturato Winter 2 | 2,8 | 2,9 | 2,4 |
8. | Yokohama BluEarth Winter V906 | 2,9 | 2,8 | 3,1 |
9. | Giti GitiWinter W2 | 3,1 | 3,2 | 2,8 |
10. | Firestone Winterhawk 4 | 3,3 | 3,5 | 2,9 |
11–12. | Viking WinTech | 3,6 | 3,6 | 1,8 |
11–12. | Kumho WinterCraft WP52 | 3,6 | 3,6 | 2,6 |
13. | Maxxis Premitra Snow WP6 | 3,7 | 3,7 | 2,6 |
14. | Triangle WinterX TW401 | 4,8 | 4,8 | 3,0 |
15. | Kenda Wintergen 2 KR501 | 4,9 | 4,2 | 4,9 |
16. | Davanti Wintoura + | 5,3 | 5,3 | 3,1 |
velmi dobře 0,6 - 1,5, chvalitebný 1,6 - 2,5, dobrý 2,6 - 3,5 dostatečný, 3,6 - 4,5, nedostatečný 4,6 - 5,5
Zdroj: ADAC.de