Jezdí pneumatiky ve skutečnosti tak bezpečně, jak tvrdí výrobci na EU štítku? Redaktoři Autozeitungu přináší šokující zjištění. Mezi 10 zimními modely najdete pouze jeden dezén, který si hodnocení „A“ na mokru právem zaslouží. Pro majitele kompaktních SUV je test navíc zajímavý i díky rozměru 235/55 R18. S ním se nejčastěji setkáte na vozech Škoda Kodiaq, VW Tiguan či Audi A6 Allroad.
Autozeitung otestoval 10 zimních pneumatik 235/55 R18 pro kompaktní SUV.
Metodika testování
Problematické EU štítky: Jak moc hodnocení odpovídá skutečnosti?
Redaktoři Autozeitungu ve svém testu poukázali na zajímavý fakt ohledně hodnocení na EU štítcích. Podle konečných výsledků totiž naměřený výkon pneu versus známka na štítku odpovídá skutečnosti jen v jednom případě. Hodnocení „A“ za mokro zasluhuje jen Bridgestone.
Michelin se zase podhodnocuje – na štítku má uvedenou známku „C“, ačkoliv objektivně jezdí lépe než někteří konkurenti se známkou B. Nejde ale o podvod. Jen nedostatečně promyšlené požadavky na klasifikaci ze strany EU.
Nízké nároky škálování pneumatik na energetickém štítku kritizoval už v loňském roce 2020 rakouský autoklub ÖAMTC (o tom jsme ostatně napsali článek EU štítky čekají zásadní změny! Přibude i kilometrový nájezd). Podle něj totiž průměrné pláště vypadají jako extra výkonné a naopak.
Například – pokud dezén překoná minimální hranici v brzdné dráze na mokru pro udělení známky „A“, nehraje roli, že konkurenční značka zabrzdí třeba o 2 metry dřív. Na štítku budou mít stejné hodnocení. To je podle nás velmi problematické. Vzhledem k raketovým skokům v inovacích mohou za „chvíli“ klidně všechny značky získat „A“. Vůbec bychom se proto nedivili, kdybychom za dva roky publikovali nový článek: „Již 3. změny na EU štítcích pneu! Tentokrát snad naposled.“
Hodnocení „A“ za mokro zasluhuje jen Bridgestone Blizzak LM-005. Zdroj: Autozeitung.de
1. místo
Bridgestone Blizzak LM-005
S celkovým počtem 386 bodů zvítězila populární pneumatika Bridgestone Blizzak LM-005. Stejně jako v dalších testech pneu předvedla bezkonkurenční výkon na mokru. Ten komisaři ohodnotili neuvěřitelnými 143 body, což nedokázala nedokázala zopakovat žádná jiná značka.
Při rychlosti 100 kilometrů za hodinu navíc Bridgestone zabrzdila už po 50,8 metrech. Pro srovnání – například oblíbený Hankook Winter i*cept evo3 X W330A potřeboval na zastavení 60,7 metrů. Body pak dezén ztratil pouze za průměrnou jízdu na sněhu.
✔ Mistr v jízdě na mokru
✔ Druhý nejlepší na suchu
✔ Velmi krátká brzdná dráha
✘ Průměrný výkon na sněhu
2. místo
Michelin PILOT ALPIN 5 SUV
Ačkoliv pneumatika Michelin PILOT ALPIN 5 SUV nepřekonala v brzdné dráze na sněhu konkurenční Vredestein Wintrac Pro (při rychlosti 50 km/h zastaví po 27,9 metrech), v ostatních sněhových disciplínách neměla konkurenci.
Právě s Michelin zvládli jezdci zajet nejrychlejší testovací kolo na sněhu. Komisaře navíc francouzský výrobce přesvědčil o perfektní ovladatelností, výborné opoře v zatáčkách a hlavně o bezkonkurenční trakci. Za to si také pneu odnesla 118 bodů na sněhu, což je nejlepší výsledek testu. Za druhé místo na suchu se 136 body si právem zasloužila celkovou známku velmi doporučeno.
✔ Nejlepší v jízdě na sněhu
✔ Velmi vyvážené jízdní vlastnosti
✔ Rekordman v kilometrovém nájezdu
✘ Mírné nedostatky v brzdné dráze na sněhu
3. místo
Continental WinterContact TS 850P SUV
Pokud hledáte kompromis mezi dezény Michelin (nejlepší na sněhu) a Bridgestone (bezkonkurenční na mokru), jsou pro vás pneumatiky Continental WinterContact TS 850P SUV ideální řešení.
Německá značka již tradičně nabízí velmi vyvážené jízdní vlastnosti ve všech zimních podmínkách, slušný kilometrový nájezd a velmi nízkou spotřebu paliva. S celkovým počtem 382 bodů tak Continental získal známku velmi doporučeno.
✔ Vyvážené jízdní vlastnosti ve všech podmínkách
✔ Krátká brzdná dráha
✔ Nízká spotřeba paliva
✘ Stejný výkon na sněhu jako střední třída
Zajímavosti testu
- Nejlepší pneumatikou v disciplínách na suchu se stala Continental WinterContact TS 850P SUV. Také ji najdete na krásném 3. místě.
- Pláště Vredestein Wintrac Pro se na mokru umístily hned za vítězem testu Bridgestone Blizzak LM-005, a to jen o jediný bod.
- Nejkratší brzdění na suchém povrchu nabízí pneumatiky Pirelli Scorpion Winter. Kvůli slabé jízdě na sněhu a mokru je ale najdete až na 8. místě.
Pořadí a hodnocení testovaných pneu
Umístění |
Název dezénu |
Počet bodů | Hodnocení | Mokro | Sucho | Sníh |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Bridgestone Blizzak LM-005 | 386 | velmi doporučeno | 143 | 136 | 107 |
2. | Michelin PILOT ALPIN 5 SUV | 384 | velmi doporučeno | 130 | 136 | 118 |
3. | Continental WinterContact TS 850P SUV | 382 | velmi doporučeno | 132 | 138 | 112 |
4. | Vredestein Wintrac Pro | 380 | velmi doporučeno | 142 | 126 | 112 |
5. | Firestone Winterhawk 4 | 363 | velmi doporučeno | 125 | 123 | 115 |
6. | Goodyear UltraGrip Performance SUV Gen-1 | 352 | velmi doporučeno | 122 | 129 | 101 |
7. | Nokian WR SUV 4 | 347 | - | 107 | 133 | 107 |
8. | Pirelli Scorpion Winter | 330 | - | 100 | 133 | 97 |
9. | Hankook Winter i*cept evo3 X W330A | 327 | - | 83 | 128 | 116 |
10. | Falken EuroWinter HS01 SUV | 309 | - | 99 | 110 | 100 |
Zdroj: Autozeitung.de