Kvůli mírným zimám bez sněhu volí v posledních letech stále více řidičů celoroční pneumatiky. A řada předních výrobců tento zájem vítá. Jejich cílem, kromě ekologické udržitelnosti, je totiž nabídnout řidičům pláště, které je bezpečně podrží nejen na sněhu a ledu, ale i na blátě, vodě a rozpáleném letním asfaltu.
Mezi ověřené celoroční modely v ekonomické třídě patří například pneu Barum Quartaris 5. Ta nabízí výborný poměr mezi cenou a výkonem. Pokud ale hledáte pláště, na které je spolehnutí i v extrémních krizových situacích a podmínkách, sáhněte po Michelin CrossClimate+ či Nokian Weatherproof. První značka nabízí stejné jízdní vlastnosti až do úplného opotřebení. Druhá zase severské zkušenosti z finských hor, kde výrobce dezén testuje.
I tak ale myslete na to, že celoroční pneu jsou zatím kompromisem mezi letní a zimní gumou. Proto doporučujeme, abyste se při jejich výběru nenechali zlákat nízkou cenou a raději si připlatili za kvalitu, kterou nabízí jen ověření výrobci.
Pokud vás zajímá srovnání jízdních vlastností mezi celoročkou a sezónní pneumatikou, mrkněte na článek Jaký je rozdíl mezi letní, zimní a celoroční pneumatikou?
Vystačím si s nimi na léto i zimu. Zbavím se otravného přezouvání.
Ta druhá část je rozhodně pravda. Přezouvání je pro většinu řidičů zkrátka otrava a nutná povinnost. Na druhou stranu vám zabere maximálně hodinu v garáží nebo servisu. To znamená 3 hodiny ročně (a to ještě s rezervou), což není tak hrozné. Kam tím míříme je to, že pokud se pro celoroční pneumatiky rozhodnete, přezouvání by neměl být hlavní argument.
Do pneuservisu byste se totiž měli podívat totiž i za předpokladu, že zrovna nepřezouváte, a to alespoň jednou ročně. Doma v garáži si totiž například nepřevážíte kola, neseřídíte jejich geometrii, ani nezkontrolujete tlumiče.
Pamatujte, že celoroční pneumatiky jsou stále kompromisní řešení
I když technologie celoročních pneu značně pokročila, nikdy se nevyrovnají letním pneumatikám v létě a zimním v zimě. To je zkrátka fyzika.
Jednotlivé směsi zimních i letních gum jsou totiž designované pro určité období, ve kterém podávají ideální výkon. Jenže v případě celoročních gum jezdíte na jednom dezénu, ať je 35 °C nebo -15 °C. Z fyzikálního hlediska není možné, aby jedna směs fungovala stejně dobře ve všech teplotách. A podobné je to i se vzorkem. Existují dobré důvody, proč je zimní a letní pneumatika prořezána odlišně. Na suchu potřebuje dezén maximální přilnavost, proto mají letní pneu méně drážek. V zimě zase musí pneumatika zvládnout sníh i břečku, proto je prořezána výrazně více.
To však neznamená, že jsou celoroční pneumatiky automaticky špatné. Měli byste je však zvolit hlavně v případě, že jezdíte většinu času po městech a upravených silnicích. Určitě se tedy nehodí například pro ty, kteří jezdí často v horách. Středoevropská zima však není jenom o sněhu. Častěji než závěje známe sněhovou břečku, mokrou a namrzlou vozovku a obecně jakýkoliv jiný povrch než souvislou vrstvu sněhu. A s nimi si kvalitní celoroční pneumatik celkem bez problému poradí.
Michelin CrossClimate+ jedna z nejlepších celoročních pneumatik.
Přeci musím ušetřit, když koupím jednu sadu pneumatik místo dvou
Nákup celoročních pneumatik znamená jednorázovou úsporu. Důležité je však slovo jednorázovou. Je totiž třeba brát v potaz, že na celoročních pneumatikách strávíte všechen čas na silnici. A pokud nemáte garáž, jsou každý den vystavený UV záření, které zkracuje jejich životnost. Jedna sada místo dvou tedy znamená, že vám tato sada vydrží poloviční dobu.
Kdo tedy s celoročními pneumatikami opravdu ušetří? Hlavně řidiči, kteří ročně najedou méně než 10 000 kilometrů. Ti totiž často nesjedou letní a zimní pneumatiky na zákonný limit dřív, než jsou pneumatiky starší 5 let a je na čase je vyměnit. Životnost celoroček tak využijí na maximum.
Jak je na tom kilometrový nájezd celoročních pneu?
Nájezd celoročních pneu je velmi těžké odhadnout. S jistotou však jde říct, že kvůli měkčí směsi (oproti letním) se v létě sjíždějí rychleji než klasické letní pneumatiky. A naopak v zimních podmínkách vydrží v průměru delší dobu.
Není to ale tak vždy, Například u pneumatiky Michelin CrossClimate+ výrobce garantuje nájezd přes 90 000 kilometrů. To potvrdil i test pneumatik magazínu Autobild v rozměru 185/65 R14, který porovnával Crossclimate+ s letními dezény. Celoroční pneumatika Michelin si z testu odnesla zdaleka nejlepší hodnocení kilometrového nájezdu.
Tak jako tak je třeba mít na paměti, že ze zákona plyne povinnost používat v zimě pneumatiky s hloubkou drážek alespoň 4 mm na všech kolech. Co to znamená? To znamená, že pokud celoroční pneumatiky v létě sjedete pod zákonný limit, nemůžete je v zimě použít. Přitom v létě by se na nich stále dalo jezdit. Je proto dobré přezouvání na celoročky chytře plánovat, celoroční pneu proto doporučujeme nakupovat spíše před začátkem zimy.
Aktualizováno 31. 8. 2021