V zimě nás na silnicích čeká mnohem víc překvapení než v letních měsících, a to nejen ve formě sněhu či ledu. Na takovém povrchu mývá pneumatika menší přilnavost než na suché vozovce a právě z tohoto důvodu se vyrábí zimní pneumatiky.
Značení zimních pneumatik
Od 1. října 2024 platí dle jednotné EU legislativy, že všechny zimní pneumatiky musí mít označení 3PMSF znázorňující sněhovou vločku na pozadí horského štítu (Three-Peak Mountain Snowflake).
V minulosti platilo, že řidiči v ČR mohou přes zimu obouvat i pneumatiky s označením M+S (mud and snow). Toto označení však bohužel najdete například i na terénních pneumatikách, které ale neobstojí v teplotách pod 7 °C, proto bylo toto označení matoucí.
Značení M+S
Značení symbolem "M+S" ( z anglického mud and snow). Ve srovnání s letními pneumatikami jsou pneu se symbolem "M+S" vyvíjeny (vylepšená směs) a konstruovány pro jízdu za nízkých teplot, na sněhu, především na záběr a stabilizaci pohybu. Označení bylo dříve častým označením zimních pneumatik. Pneumatiky s tímto označením byly určeny pro jízdu ve sněhu a blátě. Avšak toto označení bylo postupem času nahrazeno přesnějším alpským symbolem (3PMSF).
Značení 3PMSF
Označení 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake), jednotně označováno jako "Alpský symbol" označuje zimní pneumatiky v souladu s předpisy UNECE (platné v Evropské unii a dalších zemích, např. USA a Kanadě.) Zimní pneumatiky se symbolem Alpského štítu jsou objektivně testované a musí splnit nebo nepřekročit stanovené limity při měření výkonu. Pneumatiky označené 3PMSF jsou mnohem bezpečnější s o 25% lepší trakcí než referenční pneumatiky. Kategorie VAN, tedy nákladní, dodávkové vozy a autobusy jsou kandidáti pro tento snandard značení pneumatik.
Apský symbol mají všechny zimní dezény koncernových značek s DOT mladším než 3919, tedy všechny zimní pneumatiky vyrobené po 39 týdnu 2019.
Značení zimních pneumatik: 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake) = Alpský symbol (alpský štít)
Takto označená pneumatika je podle legislativy považována za zimní a vyhovuje vyhlášce o povinnosti použít zimní výbavu. Vyhláška platí vždy od 1.11. do 31.3. v závislosti na aktuálních povětrnostních podmínkách.
Tyto pneumatiky vyhoví nejen zákonu. ale vločka ve štítu je zárukou, že se jedná o opravdové zimní pneumatiky dané výkonem a vlastnostmi pneu.
Označení pro jízdu na ledu
Pro jízdu na ledu jsou některé zimní pneumatiky vybaveny speciálním označením, které ukazuje, že jsou schopny poskytovat lepší přilnavost a řízení na kluzkém povrchu ledu. Pouze v případě, že je pneumatika označená jako ICE, tedy splňuje standardy pro pneumatiky C1. Pneumatiky v kategorii C2 nemají stanovené žádné standardy pro toto označení.
POR = (P.O.R. - Professional Off-Road)
Atypické označení POR téměř výhradně pro kategorie offroad, SUV a 4x4 pneumatiky. Nahrazuje označení M+S, tyto pneumatiky jsou vyvíjeny a určeny pro nadstandardní výkon v terénu. Tyto pneumatiky jsou určeny pro extrémní terénní podmínky, zahrnující bahno, štěrk, skály a další obtížné povrchy. Jsou robustní a vyvinuty pro vynikající výkon ve těchto náročných situacích.
Patrné rozdíly dezénu zimní a letní pneumatiky.
Specifika zimních pneumatik
U zimních pneumatik je minimální hloubka dezénu 4 mm a platí na celém území ČR. Zimní pneumatiky používají měkčí směs pro lepší přilnavost při teplotách pod 7 °C a dezén s větším poměrem prořezání pro lepší odvod břečky a vody.
Rychlostní index zimních pneumatik
U zimních pneumatik může být jejich rychlostní index nižší, než je uvedeno v TP. Rychlost jízdy však musí být přizpůsobena této nižší hranici. Maximální konstrukční rychlost, při použití takových zimních pneumatik, by dle vyhlášky 341/2002 Sb. měla být vyznačena v zorném poli řidiče.
EU štítek a značení zimních pneumatik
Veškeré údaje o značení EU štítku jsou v samostatném článku.
Na kterou nápravu použít lepší pneumatiky?
Pokud máte v sadě pneumatik dvě pneu sjeté více a nechcete dokupovat všechny nové, doporučujeme pneumatiky s lepším vzorkem použít na zadní nápravu. Zabráníte tím přetáčivosti vozu, tedy záď vozu se nebude snažit "předjet" předek.
Totéž platí i o kombinaci letních a zimních pneumatik v zimě. Pokud má vůz přední náhon a na něm zimní pneumatiky může opět docházet k přetáčivosti a následnému smyku.
U vozů s pohonem zadních kol, kde jsou zimní pneumatiky použity jen na zadní nápravě, zvýšíte výkon při rozjezdu, ale předek vozu se stává hůře ovladatelným. Může se tedy stát, že i když zatočíte, vůz pojede stále rovně. Při kontrole policií, ve zhoršených povětrnostních podmínkách, vás navíc nemine pokuta a v případě nehody pak pojišťovny nemusí uznat plnění.
Proto doporučujeme na vozidle používat všechny 4 pneumatiky zimní.
Poslední aktualizace: 29. září 2024