Každý pátý Čech vyráží na letní dovolenou "na vlastní pěst" autem. Rozhodujícím faktorem nebývá cena, ale hlavně touha naplánovat si cestu podle vlastních představ. Všechno má ale své pro a proti. Při cestách vlastním vozem je třeba si pečlivě nastudovat zákony zemí, kterými projíždíte. Můžete také počítat s přísnějšími předpisy, vyššími pokutami a častějšími kontrolami. Nechte se proto inspirovat našimi tipy a užijte si zaslouženou dovolenou.
1. Přizpůsobte povinnou výbavu
2. Jiný kraj jiný mrav. Nastudujte si místní zákony
3. Sjetý dezén se vám mimo ČR prodraží
4. Papírový atlas? Na cestách k nezaplacení
5. Sbalte si všechny doklady a zkontrolujte jejich platnost
6. Nepozornost způsobí nejvíce nehod. Dodržujte přestávky a pitný režim
7. Pozor na maximální povolenou rychlost
8. Před jízdou zkontrolujte technický stav auta
9. Před cestou nezapomeňte na pojištění
10. Zjistěte si informace o mýtném a poplatcích
1. Přizpůsobte si povinnou výbavu
Co se týče povinné výbavy, není legislativa evropských zemí dvakrát jednotná. Kolikrát si tak musíte zabalit řadu "vychytávek", bez kterých byste se normálně obešli. V Estonsku je nutné vozit zarážky pod kola, a pokud používáte brýle, nesmíte ve Španělsku vyjet bez rezervních. Ať už ale pojedete kamkoli, určitě byste neměli zapomenout na následující předměty.
- Reflexní vesta patří do povinné výbavy ve většině zemí, mít ji v kufru ale někdy nestačí. Například v Rakousku ji musíte mít nasazenou už v okamžiku, kdy vystupujete z vozu.
- Hasicí přístroj. I když u nás "hasičák" do povinné výbavy nespadá, v některých zemích bez něj riskujete pokutu. Povinný je v celé východní Evropě a Pobaltí, dále pak v Řecku, Bosně a Hercegovině, Turecku a Belgii.
- Autolékárnička. V tomto směru byste měli projít bez problému. Lékárničku musíme mít dobře vybavenou i u nás. Měla by obsahovat: 6 náplastí s polštářky, 3 obvazy s polštářky, 2 šátky, cívku náplasti, škrticí obinadlo, roušku, rukavice, zahnuté nůžky a isotermickou fólii.
- Výstražný trojúhelník patří stejně jako vesta do standardní výbavy. Například ve Španělsku je ale jeden málo, zákony vyžadují hned dva.
- Rezervní pneumatika nebo sada na opravu defektu vás může na cestě zachránit. Každý koneckonců „píchne“ vždycky tehdy, kdy se mu to nejméně hodí.
Ten, kdo někdy musel zastavit v hustém provozu, ví, že výstražný trojůhelník je k nezaplacení.
NÁŠ TIP: Nezapomeňte si do kufru zabalit tažné lano a pracovní rukavice – nikdy nevíte, kdy se vám obojí bude hodit. Zachránit vás může i rezerva, případně alespoň sada na opravu pneumatik. Pro tento účel mohou skvěle posloužit speciálně vyztužené pláště (Run-flat pneu), se kterými ujetedete po proražení dalších 80 kilometrů.
2. Jiný kraj jiný mrav. Nastudujte si místní zákony
Téměř v každé zemi najdete zákony, které mohou nepřipraveného cestovatele zaskočit. Zde je pár příkladů těch, kde můžete narazit nejčastěji.
- Zákaz kouření v autě při přepravě těhotných žen nebo dětí platí ve Velké Británii, Řecku, Kypru, Irsku, Rakousku, Francii a Itálii.
- Děti mladší 12 let nesmí sedět na přední sedačce v Irsku, Francii, Itálii, Litvě, Lotyšsku, Lucembursku, Maďarsku, Nizozemí, Polsku, Portugalsku, Rumunsku, Řecku, Slovensku, Slovinsku, Srbsku a oblíbeném Chorvatsku.
- Pokutovat za špinavé auto vás mohou v Rusku, Bulharsku a Rumunsku. Který vůz je ještě čistý, a který není? To závisí čistě na posudku policisty.
- Proměnlivá maximální rychlost. V řadě evropských zemí se maximální povolená rychlost odvíjí od počasí, ale i věku a zkušeností řidiče. Například ve Francii je rychlostní limit na hlavní komunikaci 90 km/h, řidiči s praxí kratší než 2 roky však nesmí překročit 80 km/h.
3. Sjetý dezén se vám mimo ČR prodraží
Pokud neplánujete jezdit po Islandu, kde je minimální tolerovaná hloubka dezénu 3 milimetry, jsou evropské zákony pro letní pneumatiky vcelku jednotné. 1,6 milimetru vám projde na celém kontinentu, nejmírnější pravidla má Makedonie, kde vám policisté dovolí sjet letní gumy až na 1 milimetr. Naopak nejpřísnější zákony má v tomto směru Švýcarsko, kde je minimální hloubka letních pneumatik 4 milimetry. Cizinci však mohou být v klidu, zákon se vztahuje jen na švýcarské občany.
I když je tolerovaná hloubka dezénu na většině kontinentu stejná, jedna věc se přece jen liší – výše pokut. Za špatný technický stav vozidla (do kterého patří i sjeté pneumatiky), můžete v Rakousku zaplatit v přepočtu až 132 tisíc korun. Před cestou si proto zkontrolujte, jestli vaše gumy zvládnou dlouhou cestu.
Zdá se vám, že je hloubka vzorku hraniční? Neriskujte a přezujte před cestou.
4. Papírový atlas? Na cestách k nezaplacení
Se stále dokonalejšími GPS navigacemi mnoho řidičů zcela zanevřelo na starý cestovní atlas. To se vám může v případě selhání techniky vymstít. Papírová mapa se neporouchá a není závislá na datech ani baterii.
Kromě praktického využití má v sobě papírový atlas i nádech jisté „romantiky“.
5. Sbalte si všechny doklady a zkontrolujte jejich platnost
Do většiny evropských zemí dnes naštěstí můžeme cestovat pouze s občanským průkazem. Při zařizování pasu vás ale bude čekat zdlouhavý a únavný boj s byrokracií, zařiďte si jej proto s předstihem. Pečlivě si také zkontrolujte platnost všech osobních dokumentů a zjistěte si, o co všechno se musíte před odjezdem postarat. V některých státech musí platit občanský průkaz ještě tři měsíce po plánovaném opuštění země, u pasů to může být i půl roku.
Pokud se v zahraničí dostanete do problémů, nepropadejte panice a opravdu NIKDY nepodepisujte něco, čemu nerozumíte. Raději si vyžádejte překladatele, nebo přímo kontaktujte českou ambasádu.
Propadlý pas nebo řidičák může předčasně ukončit dovolenou.
6. Nepozornost způsobí nejvíce nehod. Dodržujte přestávky a pitný režim
Podle společnosti DEKRA, která pořádá školení o silniční bezpečnosti, je nepozornost nejčastější příčinou dopravních nehod. Ani ta nejsilnější káva nezaručí, že vás po deseti hodinách za volantem nepřemůže únava. Máte mžitky před očima a padá vám hlava? Okamžitě zastavte. Ani špatný stav vozidla a neznalost zákonů není tak nebezpečná jako usínající řidič.
Statistiky ukazují, že řidiči nejčastěji bourají v posledních 30 kilometrech cesty. Hodně z nich si totiž řekne "to už nějak dojedu" a přecení své síly.
Na dlouhých cestách (a nejen na nich) se rozhodně nevyplatí se přepínat. Udělejte si pauzu a dopřejte si občerstvení.
7. Pozor na maximální povolenou rychlost
Znalost maximální rychlosti je základ – právě za její porušení padají pokuty nejčastěji. Sestavili jsme proto tabulku, které vám pomůže vyhnout se problémům se zákonem.
Země | Max. rychlost ve městě | Max. rychlost mimo město | Max. rychlost na dálnici |
Albánie | 40 km/h | 90 km/h hlavní silnice, 80 km/h vedlejší silnice | 110 km/h |
Belgie | 50 km/h | 90 km/h | 120 km/h |
Bosna a Hercegovina | 50 km/h | 100 km/h rychlostní silnice, 80 km/h běžná silnice | 130 km/h |
Bulharsko | 50 km/h | 90 km/h | 130 km/h |
Černá hora | 50 km/h | 80 km/h | 100 km/h |
Dánsko | 50 km/h | 80 km/h | 130 km/h |
Estonsko | 50 km/h | 100 km/h, 90 km/h v zimě a s praxí kratší než 2 roky | 110 km/h |
Finsko | 50 km/h | 80 km/h | 120 km |
Francie | 50 km/h | 90 km/h, 80 km/h v dešti nebo s praxí kratší než 2 roky | 130 km/h, 110 km/h v dešti nebo s praxí kratší než 2 roky |
Chorvatsko | 50 km/h | 90 km/h, 80 km/h s praxí kratší než 2 roky a mladší 24 let | 130 km/h, 120 km/h s praxí kratší než 2 roky a mladší 24 let |
Irsko | 50 km/h | 80 km/h | 120 km/h |
Island | 50 km/h | 90 km/h hlavní silnice, 80 km/h vedlejší silnice | Nemá dálnice |
Itálie | 50 km/h | 110 km/h (hlavní silnice), 90 km/h (vedlejší silnice), 50 km/h v mlze | 130 km/h, 110 km/h s praxí kratší než 3 roky, 50 km/h v mlze |
Litva | 50 km/h | 90 km/h | 130 km/h, 90 km/h s praxí kratší než 2 roky |
Lotyšsko | 50 km/h | 90 km/h hlavní silnice, 80 km/h vedlejší silnice | 110 km/h |
Lucembursko | 50 km/h | 90 km/h, 75 km/h s praxí kratší než 1 roky | 130 km/h, 110 km/h v dešti, 90 km/h s praxí kratší než 1 rok |
Maďarsko | 50 km/h | 110 km/h rychlostní silnice, 90 km/h běžná silnice | 130 km/h |
Makedonie | 50 km/h | 100 km/h rychlostní silnice, 80 km/h běžná silnice | 120 km/h, 100 km/h s praxí kratší než 2 roky |
Německo | 50 km/h | 100 km/h, 50 km/h při špatné viditelnosti | 130 km/h, 50 km/h při špatné viditelnosti |
Nizozemsko | 50 km/h | 100 km/h rychlostní silnice, 80 km/h běžná silnice | 120 km/h |
Norsko | 50 km/h | 80 km/h | 100 km/h |
Polsko | 50 km/h ve dne, 60 km/h v noci | 120 km/h rychlostní silnice, 90 km/h běžná silnice | 140 km/h |
Portugalsko | 50 km/h | 90 km/h | 120 km/h, 90 km/h s praxí kratší než 1 rok |
Rakousko | 50 km/h | 100 km/h | 130 km/h, 110 km/h v některých úsecích v noci |
Rumunsko | 50 km/h | 90 km/h | 130 km/h, 110 km/h s praxí kratší než 1 rok |
Rusko | 60 km/h | 90 km/h, 70 km/h s praxi kratší než 2 roky | 110 km/h, 90 km/h s praxi kratší než 2 roky |
Řecko | 50 km/h | 90 km/h, 50 km/h při špatné viditelnosti | 130 km/h |
Slovensko | 50 km/h | 90 km/h | 130 km/h |
Slovinsko | 50 km/h | 100 km/h rychlostní silnice, 90 km/h běžná silnice, 50 km/h při špatné viditelnosti | 130 km/h, 50 km/h při špatné viditelnosti |
Srbsko | 50 km/h | 100 km/h rychlostní silnice, 80 km/h běžná silnice | 120 km/h |
Španělsko | 50 km/h | 100 km/h rychlostní silnice, 90 km/h běžná silnice | 120 km/h |
Švédsko | 50 km/h | 70 km/h | 120 km/h |
Švýcarsko | 50 km/h | 100 km/h rychlostní silnice, 80 km/h běžná silnice | 120 km/h |
Turecko | 50 km/h | 90 km/h | 120 km/h |
Ukrajina | 60 km/h | 110 km/h rychlostní silnice, 90 km/h běžná silnice, 70 km/h s praxí kratší než 2 roky | 130 km/h, 70 km/h s praxí kratší než 2 roky |
Velká Británie | 48 km/h (30 mph) | 112 km/h (70 mph) rychlostní komunikaci, 96 km/h (60 mph) běžná silnice | 112 km/h (70 mph) |
UPOZORNĚNÍ: I když se snažíme udržovat data aktuální, legislativa v jednotlivých zemích se neustále mění. Před cestou proto doporučujeme pro jistotu nastudovat aktuální limity pro každou zemi.
8. Před jízdou zkontrolujte technický stav auta
To nejlepší, co můžete před delší cestou udělat, je nechat auto prověřil v servisu mechanikem. Často na to ale není před cestou prostor, nebo zkrátka jezdíte na delší vzdálenosti tak často, že byste se nedoplatili. Před jízdou byste měli přesto minimálně svépomocí zkontrolovat:
- Brzdové destičky a kotouče: otestujte, že nejsou opotřebené a vše funguje, jak má. Zkontrolujte také hladinu brzdové kapaliny a doplňte ji, pokud je potřeba.
- Hladinu a kvalitu oleje: ujistěte se, že hladina v normě, případně olej doplňte. Pokud se vám jeho barva nepozdává, olej vyměňte.
- Kapalina do ostřikovačů: pokud vás na cestě chytne pořádný liják, kapalina do ostřikovačů může být pomocníkem k nezaplacení.
- Autobaterie: zkontrolujete, zda je baterie plně nabitá a není poškozená. Napoví i to, jestli jsou kontakty čisté a pevně připojené.
- Kola a podvozek: podívejte se, zda nejsou na podvozku viditelné žádné úniky kapaliny. Při testovací jízdě také zkontrolujte, že kola fungují, jak mají – tedy že nemají vadnou geometrii, jsou vyvážená a šrouby jsou dostatečně dotažené.
- Klimatizace a veškerá elektronika: situaci, kdy nám v půlce cesty do Chorvatska vypoví službu klimatizace, nechce zažít asi nikdo. Zkontrolujte proto i „zbytné“ prvky auta, abyste si užili příjemnou a pohodlnou jízdu.
Výměnu oleje můžeme před delší cestou rozhodně doporučit.
9. Před cestou nezapomeňte na pojištění
Před každou cestou byste si měl každý zařídit cestovní pojištění. V případě úrazu v zahraničí totiž jinak hrozí, že budete muset výlohy na léčení zaplatit z vlastní kapsy – a rozhodně přitom nejde o malé částky. U jednotlivých nabídek pojištění sledujte zejména rozsah krytí. Například zda se vztahuje na úrazy při sportovní, nebo zda můžete očekávat krytí i v případě, že jste si dali během dne jedno nebo dvě piva.
TIP: Pokud máte zakoupené havarijní pojištění, ujistěte se, že platí i v zahraničí a že kryje všechny země, kterými budete projíždět.
10. Zjistěte si informace o mýtném a poplatcích
Evropské země používají různé systémy pro výběr mýtného. Ty mohou být založeny na dálničních známkách, mýtných branách nebo jiných poplatcích. Před cestou je důležité zjistit, jaký systém je používán v jednotlivých zemích, které plánujete navštívit.
- Mýtné systémy v Evropě: evropské země používají různé systémy pro výběr mýtného. Ty mohou být založeny na dálničních známkách, mýtných branách nebo elektronických zařízeních. Před cestou je důležité zjistit, jaký systém je používán v jednotlivých zemích, které plánujete navštívit.
- Dálniční známky: některých zemích, jako je Rakousko, Švýcarsko, Slovinsko, Slovensko a Maďarsko je nutné zakoupit dálniční známku, která umožňuje používání dálnic a některých silnic. Tyto známky se prodávají na různá časová období (například 10 dní, měsíc, rok) a lze je zakoupit na čerpacích stanicích, hraničních přechodech nebo online.
- Mýtné brány: v jiných zemích, jako je Francie, Itálie, Španělsko nebo Chorvatsko, se mýtné vybírá prostřednictvím mýtných bran. Řidiči platí za konkrétní úseky dálnic, přičemž výše poplatku závisí na ujeté vzdálenosti a typu vozidla. Platba může být provedena v hotovosti, kartou nebo elektronickým zařízením (např. Telepass v Itálii).
- Zóny s poplatky za vjezd: v některých městech a oblastech je zaveden systém poplatků za vjezd do určitých zón, aby se snížila dopravní zácpa a znečištění. Mezi nejznámější patří například Londýn (Congestion Charge) nebo Milán (Area C). Před cestou do těchto oblastí je důležité zjistit, zda budete potřebovat zaplatit tento poplatek a jak jej uhradit.
- Poplatky za ekologické zóny: některá města zavedla ekologické zóny, kde je vjezd povolen pouze vozidlům splňujícím určité emisní normy. Před vstupem do těchto zón je nutné zaregistrovat vozidlo a případně zaplatit poplatek. Příkladem je německá Umweltzone nebo francouzská ZCR.
Do nákladů na cestování je třeba započítat i různé dopravní poplatky, dálniční známky a mýtné.