Co jsou to dojezdové nebo-li run-flat pneumatiky?
Run-flat nebo-li dojezdové pneumatiky mají speciální konstrukci se zesílenou bočnicí, která vám umožní dokončit jízdu i s defektem. Díky tomu můžete pokračovat v jízdě nejvýše 80 km/hod na vzdálenost max. 80 km, což by mělo stačit na dojezd domů nebo do nejbližšího pneuservisu. Odpadá tak nutnost výměny kola za provozu nebo zajišťovat odtah vozidla. Run-flat pláště se nedají opravit.
Pro které vozidla jsou dojezdové pneumatiky určené?
Můžete je používat pouze pro automobily s aktivní (měření ve ventilku = TPMS) nebo pasivní (měření pomocí ABS) kontrolou tlaku v pneumatikách , protože jinak byste píchnutí ani nezaznamenali. Je také zapotřebí, aby vůz byl vybaven technologií ESC (Electronic Stability Control - většina vozů s TPMS).
Musím mít stejné dojezdové pneumatiky na všech kolech?
Vyhláška jasně hovoří o nutnosti mít stejné pneu jen na nápravě (přední náprava a zadní náprava), přesto pro zajištění nejlepšího požitku z jízdy a bezpečného provozu se doporučuje použití stejných pneumatik na celém vozu (obouch nápravách) včetně výrobce a dezénu.
Výhody run-flat pneumatik
- Dojezdová run-flat pneumatika s defektem se nemusí měnit ihned a s omezenou rychlostí dojedete do servisu
- Menší riziko ztráty kontroly nad řízením v případě defektu.
- Není nutné vozit rezervu čímž šetříte místo v kufru.
- Pro řidiče, kteří se nechtějí být přinuceni sami vyměňovat poškozené kolo.
Nevýhody run-flat pneumatik
- Snížený komfort jízdy z důvodu zesílených bočnic v případě nekvalitního povrchu vozovky
- Dojezdové run-flat pneumatiky se po defektu neopravují dle doporučení výrobců
- Nutnost mít auto vybavené systémem TPMS (snímač tlaku v pneumatikách)
- Mírně zvýšená spotřeba paliva z důvodu vyšší hmotnosti a valivého odporu run-flat pneumatik.
Opravují se run-flat pneumatiky?
V případě, že okamžitě po defektu snížíte rychlost pod 80km/hod a podaří se vám dojet do blízkého pneuservisu v rámci pár km, tak je přípustné pneumatiku opravit. Výrobci opravu dojezdových pneumatik nedoporučují, nelze zaručit vždy 100% spolehlivost opravené pneu.
Jak fungují vybrané technologie dojezdových run-flat pneu a jaký je mezi nimi rozdíl?
1. Bridgestone DriveGuard - ideální partner pro jakoukoli jízdní situaci
-
Pneumatiky DriveGuard byly vyvinuty pro všechny osobní vozy se systémem sledování tlaku v pneumatikách TPMS (Tyre Pressure Monitoring System). Pokud se rozsvítí ukazatel na přístrojové desce, můžete bezpečně pokračovat v jízdě.
- Inovativní technologie Bridgestone DriveGuard Vám umožní udržet si kontrolu nad vozidlem i v případě ztráty tlaku v pneumatice a bezpečně ujet dalších 80 km rychlostí až 80 km/h* na místo, kde budete moci nechat pneumatiku bezpečně opravit nebo vyměnit.
- Technicky vyspělá konstrukce chladicích žeber, která po ztrátě tlaku odvádí vznikající teplo a snižuje tření.
2. Continental ContiSeal: ani hřebík vás nezastaví
Prémiový výrobce Continental nazval svou revoluční technologii ContiSeal. Systém pro zacelení poškozených plášťů představil už v roce 2008 a deklaruje až 80% úspěšnost v případě, že běhoun prorazí předmět do průměru 5 mm. Díky tomu stále bezpečně dojedete do nejbližšího pneuservisu.
Unikátní viskózní tmelicí látka, kterou najdete na vnitřní straně mezi rameny každé pneumatiky, dokonale obklopí zaražený hřebík, aniž by došlo k úniku vzduchu z pláště. Stejně dobře zalepí díru vzniklou po uvolnění ostrého předmětu, čímž zamezí jakémukoliv poklesu tlaku vzduchu.
3. Continental SSR (Self Supporting Runflat)
je technologie zesílené bočnice od společnosti Continental, která umožňuje pokračovat v jízdě i v případě defektu bez nutnosti vozit rezervní pneumatiku. Umožňuje jízdu rychlostí až 80km/h s dojezdem 80 km v případě defektu se ztrátou tlaku. Princip SSR je založený na zesílené samonosné vyztužené bočnici. V případě proražení zabraňuje rozdrcení bočnice.
- Doporučuje se montáž na všechny čtyři kola
- Kompatibilní se standardními ráfky, původně vyvinuto především pro nízkoprofilové pneu
- Úspora paliva (váha 4 SSR pneu <5 standardních pneu)
- Získáte prostor až 80 litrů v případě, kdy nemusíte vozit rezervní pneumatiku
Pneumatiky s technologií SSR - oranžově vyznačena zesílená bočnice oproti klasické pneu bez technologie SSR
4. Pirelli Seal Inside je na nebezpečné situace připravený
Majitelé pneumatik Pirelli znají moderní technologii pod názvem Seal Inside. Pláště s touto inovací se chovají jako standardní runflaty. To znamená, že vám umožní dokončit jízdu i po propíchnutí duše externím předmětem. Italský výrobce uvádí, že Seal Inside pokrývá 85 % všech možných příčin ztráty tlaku.
5. Nokian s aramidovou bočnicí
U vybraných pneumatik Nokian se můžete setkat se speciálně vyztuženými bočnicemi, které zaručují odolnost i v extrémních podmínkách. Buďte si jisti, že když vyjedete do terénu, vaše pláště neohrozí žádný defekt.
Nadstandardní houževnatost je dána mimořádně odolnými aramidovými sešívanánými vlákny, kterými skandinávský výrobce protkal celou bočnici. Stejný materiál se používá při výrobě neprůstřelných vest.
Další zajímavostí je světový rychlostní rekord v jízdě na dvou kolech. Finský kaskadér Vesa Kivimäki si pro jeho dosažení vybral právě Nokiany obsahující aramidová vlákna a BMW 330 s výkonem 400HP. Výsledná rychlost činila neuvěřitelných 186,269 km/h.
Nokian své inovaci věří natolik, že nabízí k těmto dezénům speciální záruku - výměnu zdarma v případě poškození bočnice.
Tuto technologii najdete například u zimních pneumatik Nokian WR SUV 3, letních Nokian Line SUV, Nokian zLine SUV nebo u celoročních Nokian Weatherproof SUV.
Pneumatiky s aramidovými bočnicemi poznáte podle označení Aramid Sidewalls.
Značení a zkratky dojezdových pneumatik podle výrobců:
Bridgestone | RFT, DriveGuard |
Continental | SSR, CSR |
Dunlop | DSST, RoF |
Goodyear | ROF |
Michelin | ZP |
Nokian | RunFLAT |
Pirelli |
RFT, RunFlat |
Video - Run-flat nebo-li dojezdová pneumatika
Poslední aktualizace: 21. červenec 2023