Na sociálních sítích i v médiích se občas objevují moudra samozvaných odborníků, že elektromobil je vlastně auto jako každé jiné – „jenom“ má místo spalovacího pod kapotou motor elektrický.
Pravda to ale samozřejmě není, rozdíly jsou zcela zásadní, a s trouchou nadsázky by se dalo říct, že jediné, co má spalovák s elektromobilem společné jsou 4 kola. A právě na kola (respektive pneumatiky) se zaměříme v tomto článku.
Které vlastnosti musí pneumatiky pro EV splňovat?
Jak jsme už zmínilï v úvodu, mají elektromobily oproti vozům se spalovacím motorem celou řadu specifik. Vezměte si například okamžitý točivý moment. Představte si, že máte pod kapotou sílu, která se ze 100 % projeví okamžitě po sešlápnutí pedálu. Abyste ji využili, budete potřebovat pneumatiky, které takovou sílu vydrží a zároveň tento výkon efektivně přenesou na silnici. Co všechno tedy musí pneumatiky pro EV splňovat?
- Zvýšená nosnost a pevnost konstrukce – elektromobily jsou kvůli bateriím, které mohou vážit až 600 kg, výrazně těžší než běžná auta. Proto musí mít jejich pneumatiky velmi pevnou konstrukci kordu, která tuto nadměrnou zátěž bezpečně zvládne.
- Minimální valivý odpor pro maximální dojezd – specializované pneumatiky pro elektromobily jsou navrženy s důrazem na co nejnižší valivý odpor. Jsou až o 20 % lehčí než standardní pneumatiky a dokáží prodloužit dojezd elektromobilu o desítky kilometrů na jedno nabití.
- Výrazně tišší provoz – vzhledem k tomu, že elektromotory jsou prakticky bezhlučné, je u elektromobilů mnohem více slyšet hluk od pneumatik. Proto jsou moderní EV pneumatiky často vybaveny speciální pěnovou výplní pro tlumení vibrací a minimalizaci hluku.
- Optimalizace pro vysoký točivý moment – elektromotory mají vysoký okamžitý točivý moment, proto musí být EV pneumatiky odolnější než ty pro auta se spalovacím motorem a často mají tuhá a široká středová žebra pro lepší záběr při rozjezdu.
- Mimořádná odolnost proti opotřebení – kombinace vysoké hmotnosti vozidla a okamžitého točivého momentu klade extrémní nároky na odolnost pneumatik. Výrobci proto používají speciální směsi materiálů s vysokou odolností proti oděru, které zajišťují delší životnost.
I když na to na první pohled nevypadají, jsou elektromobily kvůli baterii o 20–30 % těžší než podobné vozy se spalovacím motorem. Zdroj: Hyundai.com
Běžné pneu s homologací pro EV
Většina výrobců střední a prémiové třídy dnes nabízí u svých běžných modelů, které byly uvedeny na trh po roce 2022, homologaci pro EV. To znamená, že inženýři už při vývoji počítali se specifickými požadavky elektrických vozů jako je vyšší odolnost, optimalizace pro točivý moment, tichá jízda a nižší valivý odpor.
I když se nejedná o specializované pneumatiky pro elektromobily, v běžném provozu obvykle nepoznáte rozdíl. Oproti specializovaným pneumatikám pro EV je jejich hlavní výhodou nižší cena a dostupnost ve větším množství rozměrů. Jde zkrátka o slušný kompromis.
Mezi běžné pneumatiky s homologací pro elektromobily patří například: Michelin Primacy 5, Continental PremiumContact 7, Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 a Barum Bravuris 6.
Michelin u své letní novinky Primacy 5 pro rok 2025 slibuje řidičům elektromobilů tišší jízdu a snížení valivého odporu o 5 %.
Specializované pneumatiky pro EV
Druhou možností jsou pneumatiky vyvinuté od základu pro elektromobily. Tyto modely jsou optimalizovány pro maximální snížení valivého odporu, zvládání vyššího točivého momentu a minimalizaci hluku.
Výrobci se totiž při vývoji nemuseli držet zpátky a finální produkt není kompromis, ale pneumatika stoprocentně vyvinutá pro potřeba elektrických vozů. Mezi jejich nevýhody však patří vysoká cena, relativně omezený výběr počtu modelů a rozměrů.
Specializované pneumatiky pro elektromobily jsou například: Michelin Pilot Sport EV, Pirelli P Zero E a Hankook iON evo IK01,
Specializovanou pneumatiku pro elektromobily Pirelli P Zero E ocení především majitelé luxusnějších a sportovnějších aut.
Nejlepší EV pneu na léto
Vybrat objektivně nejlepší pneumatiky pro elektromobily na léto není snadné – a to hlavně proto, že testů pneumatik pro elektromobily není mnoho. Celkově zatím vznikly k dnešnímu dni od renomovaných organizací jen 3 takové testy:
- Test letních pneumatik pro elektromobily od magazínu AutoMotorSport v rozměru 255/45 R20.
1. místo Continental SportContact 7
2. místo Continental Premium Contact 6
3. místo Michelin e.Primacy
- Test letních pneumatik pro elektromobily od magazínu Autobild v rozměru 245/45 R19.
1. místo Hankook iON Evo IK01
2. místo Michelin Pilot Sport 5
3. místo Michelin Pilot Sport 3
- Test letních pneumatik pro elektromobily od magazínu Autobild v rozměru 235/55 R19.
1. místo Michelin Pilot Sport 4 SUV
2. místo Continental PremiumContact 7
3. místo Hankook iON evo SUV IK01A
Pokud vám stačí běžné pneumatiky homologované pro EV, jsou nejlepší volbou dezény značek Continental nebo Michelin. V případě Michelinu máte na výběr z Michelin Pilot Sport 5 (sportovní jízda), Michelin Primacy 5 (nízká spotřeba a velký nájezd) a Michelin Pilot Sport 4 SUV (nejlepší volba pro SUV). U Continentalu je pak na výběr z Continental SportContact 7 (sportovní jízda) a Continental PremiumContact 7 (komfortní a tichá jízda).
U specializovaných pneumatik pro elektromobily můžeme na základě testů jednoznačně doporučit Hankook iON Evo IK01 (pro osobní vozy) a Hankook iON evo SUV IK01A (pro SUV). Ty kromě jízdních vlastností potěší i cenou, Hankook je totiž značka střední třídy, takže dezény pořídíte levněji než u konkurenčního Michelinu a Continentalu.
Testovacím vozem v nejnovějším měření magazínu Autobild z roku 2024 byla Kia EV6.
Nejlepší EV pneu na zimu
U zimních pneumatik pro elektromobily je (bohužel i bohudík) výběr nejlepší pneumatiky výrazně jednodušší – a to ze dvou důvodů. Existuje totiž jen jediný test zimních pneumatik pro elektromobily. A také jediná specializovaná zimní pneumatika pro elektromobily.
Nejdříve se pojďme podívat na zmíněný test zimních pneumatik:
- Test zimních pneumatik pro elektromobily od magazínu AutoMotorSport v rozměru 255/45 R20.
1. místo Bridgestone Blizzak LM-005 SUV
2. místo Goodyear UltraGrip Performance 3
3. místo Michelin Pilot Alpin 5 SUV
Z trojice vítězných pneumatik lze určitě doporučit kteroukoli ze značek: Bridgestone, Goodyear i Michelin. Je však třeba zohlednit, že se jednalo o test velkých SUV pneumatik, takže u městských vozů je lepší brát výsledky testu s rezervou. Pokud hledáte pneu spíše pro menší rodinný elektromobil, doporučujeme například pneu Continental WinterContact TS 870, které pořídíte i v menších rozměrech a mají za sebou už 10 vítězství v testech zimních pneu.
A pokud hledáte specializované zimní pneu pro elektromobil, budete mít výběr velmi jednoduchý. V současnosti totiž existuje pouze jediná zimní pneumatika vyvinutá přímo pro elektromobily – a je jí Hankook Winter i*cept iON IW01.
Hankook Winter i*cept iON IW01 je v současnosti jediná zimní pneumatika vyvinutá speciálně pro EV vozy.
Chcete zjistit víc informací o pneumatikách pro elektromobily?
Přečtěte si náš článek, kde najdete i rozhovor majitele Pneumatiky.cz Vojtěcha Schwangmaiera s hvězdou kanálu ElectroDad Janem Staňkem.