Mezi nejoblíbenější samolepky umísťované na zadní část vozu patří ta s hláškou " Nelep se na mě, nejsem tvoje stará ". Poukazuje na rozšířený nešvar mezi řidiči v Česku - nedodržování dostatečné bezpečné vzdálenosti, který je často zdrojem těžkých dopravních nehod. Co na to říká česká legislativa a jak to chodí v zahraničí? Dá se vůbec určit správný odstup? Více se dozvíte v následujícím textu.
Náraz zezadu není příjemná věc a obvykle vyplyne z nedodržování dostatečného odstupu. Často se vám totiž lepí na zadek netrpěliví řidiči, kteří pak nestačí dobrzdit a dopravní nehoda je na světě.
Pravidla silničního provozu definují bezpečnou vzdálenost lakonicky. Do slova říkají: " Řidič vozidla jedoucí za jiným vozidlem musí ponechat za ním dostatečnou bezpečnostní vzdálenost, aby se mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti nebo náhlého zastavení vozidla, které jede před ním. "
Jinými slovy, je na každém řidiči, aby si sám podle okolností stanovil bezpečnou vzdálenost mezi svým a před ním jedoucím autem. Každý by měl brát v potaz:
- rychlost vozidla
- stav vozovky
- stav brzd
Naprosto klíčovým faktorem je aktuální počasí. V dešti se brzdná dráha podstatně prodlužuje. Nepodceňujte ani kvalitu obutí vašeho auta, spolehlivé pneumatiky mohou výrazně přispět k tomu, že nebezpečnou situaci zvládnete bez úhony. Sledujte tedy také:
- stav počasí
- stav pneumatik
Pravidlo dvou sekund
Pokud není bezpečný odstup jasně daný, jak ho vlastně určit? Dopravní experti radí udržovat takový odstup, který odpovídá vzdálenosti, jakou urazí vozidlo za dvě sekundy. V praxi to můžete aplikovat tak, že si určíte pevný bod a dvě sekundy by vám mělo trvat, než dojedete na jeho úroveň. Překvapí vás, jak velký bezpečný odstup ve skutečnosti je.
|
Dostatečné rozestupy nejenže přispívají k bezpečnému cestování, ale mají také příznivý vliv na plynulý provoz v kolonách. Odstupy mají svůj význam na dálnicích, kde se vozidla pohybují ve velkých rychlostech a následky nehod jsou největší. O to více je důležité bezpečný rozestup dodržovat nejen při jízdě v řadě, ale zejména při předjíždění.
V Německu se s tím nemažou
Ačkoliv malý odstup způsobuje mnoho těžkých nehod, je těžké řidiče v Česku, kteří ho nedodržují, postihovat. Už proto, že bezpečná vzdálenost mezi vozidly se těžko kontroluje a je v různých situacích rozdílná. Naproti tomu například v Německu policisté dodržování dostatečných odstupů velmi kontrolují. Vše měří kamerami a pokuty jsou nemalé, často v řádu stovek eur. Na Slovensku pomáhají k dodržování odstupů speciální značky, stejně jako v Rakousku. Specialitou Francie jsou přerušované čáry u krajnice, podle kterých řidiči mají šanci bezpečnou vzdálenost dodržovat.
Jak je vidět, podceňovat bezpečnostní vzdálenosti není radno ani u nás, ani v zahraničí. Naše závěrečné rady jsou následující:
|
Pneumatiky s kratší brzdnou dráhou
V těžké dopravní situaci vás kvalitní pneumatiky podrží. Vytipovali jsme pro vás 3 zástupce, kteří zvládají brždění lépe. Jedná se o pneumatiky, které dostaly vysoké hodnocení v testech letních pneu. Pokud se chcete při cestování cítit bezpečněji, doporučujeme tyto pneumatiky obout. Continental PremiumContact 5
- Vítěz testu letních pneu ADAC 2015
- Krátká brzdná dráha na suchu i mokru
- Vyvážené jízdní vlastnosti u vozů všech tříd
Continental PremiumContact 5 | 185/60 R14
Cena od 1 261 Kč
GoodYear EffiGrip Performance
- Vítěz testu letních pneu Auto Club Europa 2015
- Vynikající přilnavost k vozovce
- Krátká brzdná vzdálenost za mokra
GoodYear EffiGrip Performance | 205/55 R16
Cena od 1 363 Kč
Dunlop SP Sport Bluresponse
- Vysoký brzdný výkon
- Navrženy pro sportovní jízdu
- Velmi tiché i ve vysokých rychlostech
Dunlop SP Sport Bluresponse | 195/65 R15
Cena od 1 312 Kč