Při výběru letních pneumatik řidiči nejčastěji hledí na brzdnou dráhu na mokru, hlučnost, spotřebu paliva a kilometrový nájezd. Důsledné srovnání těchto jízdních vlastností proto každoročně připravují i redaktoři autoklubu ADAC. Ti si hned pro 1. test roku 2021 vybrali nejoblíbenější rozměr 205/55 R16 a porovnali 15 letních dezénů všech cenových tříd včetně jednoho protektoru.
Podle letošního průzkumu Pneumatiky.cz 94,1 % řidičů nehodlá dojíždět zimní pneumatiky v létě. Stejně jako my totiž dobře ví, že zimáky ztrácí své jízdní vlastnosti už při teplotách +7 °C. Více najdete v článku → Jaký je rozdíl mezi letní, zimní a celoroční pneumatikou?
Jak chápat kilometrový nájezd v testech pneu
Nejnovější test uznávaného autoklubu ADAC tak ušetří čas tisícovkám řidičů. Kromě podrobného srovnání pneumatik na mokru a suchu navíc komisaři změřili i kilometrový nájezd. Rozdíl mezi nejhorším a nejlepším modelem je neuvěřitelných 30 500 km.
U kilometrového nájezdu však je třeba zmínit, že jde pouze o předpokládanou životnost. Testovací řidiči ujedou na pláštích určitou vzdálenost, a podle úbytku dezénu přístroj dopočítá, kolik kilometrů zbývá do úplného opotřebení. V praxi však mohou být výsledky jiné.
PŘÍKLAD: Pan Slánský s Continental PremiumContact 6 v rozměru 205/55 R16 najezdil víc než 50 000 kilometrů. Podle testu ADAC však tento model vydrží jen okolo 34 000 kilometrů.
Roli zkrátka hraje, jak jezdíte, kde jezdíte, a jak pneu skladujete. Více o tématu najdete v článku → Jak skladovat pneu? 5 pravidel, kterými se vyplatí řídit.
Jak se testovalo
Na jasně definované a lety prověřené metodice testování redaktoři ADAC nic neměnili ani letos. Vlastnosti pneumatik na suchu opět změřili na zkušební dráze v Itálii. Na mokrý okruh se vydali do Německa. A kilometrový nájezd porovnali již tradiční jízdou v konvoji se stejnými auty.
Ačkoliv některé levné pneumatiky kilometrovým nájezdem překonají i prémiové značky, v jízdních vlastnostech téměř vždy vedly prémiovky. A právě bezpečnost je tím nejdůležitějším kritériem, které cenově „výhodné“ pláště nemohou v drtivé většině případů nabídnout.
Díky testu si však hravě vyberete nejen absolutní jedničku z hlediska bezpečí, ale i spolehlivé pláště s výborným poměrem ceny a výkonu. Pojďme se mrknout, které to jsou.
1. místo
Continental PremiumContact 6
Jakmile se dostanete s německou Continental na mokrý beton či asfalt, žádná z testovaných pneumatik se jí nevyrovná. Díky fantastické přilnavosti vás PremiumContact 6 podrží nejen při prudkých manévrech, kde přesně a okamžitě reagují na povely volantu. V krizových situacích se navíc můžete spolehnout na krátkou brzdnou dráhu – a to na suchu i mokru.
Continental PremiumContact 6 vás sice v rámci spotřeby bude stát na 1 000 kilometrech nějaký ten litr paliva navíc, ale zeptejte se sami sebe: Co je pár ušetřených korun proti pocitu bezpečí?
✔ Nejlepší výkon na mokru
✔ Krátká brzdná dráha na suchu i mokru
✔ Perfektní přilnavost
✘ Mírně zvýšená spotřeba paliva
Chci vybrat Continental PremiumContact 6
2. místo
Semperit Speed-Life 3
Pokud se rozhodnete pro pneumatiky Semperit Speed-Life 3, určitě nebudete zklamaní. Pláště střední třídy nabízí vyvážené jízdní vlastnosti na suchu, a na mokru výbornou ovladatelnost a krátkou brzdnou dráhu.
Komisaři odhadují, že s plášti ujedete něco kolem 33 000 kilometrů, což je slušný průměr. Ve spotřebě paliva se navíc pneumatiky blíží k těm uspornějším.
✔ Vyvážené jízdní vlastnosti na suchu
✔ Průměrný kilometrový nájezd
✔ Výborná ovladatelnost na mokru
✘ Slabší v příčné ochraně proti aquaplaningu
Chci vybrat Semperit Speed-Life 3
3. místo
Bridgestone Turanza T005
Po japonské pneumatice Bridgestone Turanza T005 sáhněte, pokud jezdíte hlavně ve městě. Dezén totiž vyniká skvělými vlastnostmi na rozpáleném asfaltu a nízkou spotřebou paliva. Skvělé manévrování v zatáčkách, krátké brzdění i skvělou přilnavost si zamilujete.
Příjemný je i odhad kilometrového nájezdu. Ten je podle měření přibližně 32 000 kilometrů.
✔ Jednička na rozpáleném asfaltu
✔ Nízká spotřeba paliva
✔ Výborné vlastnosti na mokru
✘ Hlučnější jízda
Chci vybrat Bridgestone Turanza T005
Zajímavosti testu
- Protektor King Meiler Sport 1 vydrží podle ADAC 32 200 km, což je o minimálně 6–8 tisíc kilometrů víc než u Pirelli, Uniroyalu a Nokianu. Kvůli až nebezpečným vlastnostem na silnici je ale absolutním propadákem testu.
- Maxxis Premitra 5, Nokian Wetproof a Pirelli Cinturato P7 C2 mají vyvážené a spolehlivé vlastnosti na suché i mokré silnici. Podle testu však na nich najedete jen přibližně 24–28 tisíc kilometrů. To je ve srovnání s pneu Goodyear EfficientGrip Performance 2 pouhá polovina celkové životnosti. Americký dezén totiž vydrží okolo 55 tisíc kilometrů.
- Na suché silnici nenašel Hankook Ventus Prime 3 K125 soupeře. Krátká brzdná dráha, skvělá ovladatelnost a přesné reakce. Přičtěte si k tomu nízkou spotřebu paliva máte skvělou ekologickou pneu za super cenu.
- Nejvyšší kilometrový nájezd má podle měření pneu Goodyear EfficientGrip Performance 2. Komisaři odhadují její životnost na rekordních na 55 000 kilometrů.
Přehled všech testovaných pneu (hodnocení 1 nejlepší, 5 nejhorší)
Umístění | Název dezénu | Celkem | Sucho | Mokro | Hlučnost | Spotřeba |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Continental PremiumContact 6 | 2,2 | 2,0 | 1,8 | 3,1 | 2,5 |
2. | Semperit Speed-Life 3 | 2,2 | 2,0 | 1,9 | 2,8 | 2,0 |
3. | Bridgestone Turanza T005 | 2,3 | 2,0 | 2,1 | 3,2 | 1,8 |
4. | Goodyear EfficientGrip Performance 2 | 2,6 | 2,6 | 2,3 | 2,8 | 1,9 |
5. | Kumho Ecsta HS51 | 2,6 | 2,6 | 2,2 | 2,8 | 1,6 |
6. | Apollo Alnac 4G | 2,7 | 2,6 | 2,7 | 2,8 | 1,9 |
7. | Hankook Ventus Prime 3 K125 | 2,7 | 1,5 | 2,7 | 2,9 | 1,9 |
8. | Fulda EcoControl HP 2 | 2,8 | 2,5 | 2,8 | 2,7 | 1,9 |
9. | BF Goodrich Advantage | 2,9 | 2,2 | 2,9 | 2,8 | 1,6 |
10. | Maxxis Premitra 5 | 3,0 | 1,4 | 2,2 | 3,1 | 2,7 |
11. | Nokian Wetproof | 3,0 | 2,1 | 2,3 | 2,7 | 2,3 |
12. | Pirelli Cinturato P7 C2 | 3,0 | 2,0 | 2,0 | 2,7 | 2,3 |
13. | Uniroyal RainSport 5 | 3,0 | 2,9 | 2,1 | 2,7 | 1,9 |
14. | Petlas Imperium PT515 | 3,3 | 3,3 | 3,3 | 3,1 | 2,2 |
15. | King Meiler Sport 1 | 3,6 | 3,2 | 3,6 | 3,7 | 2,0 |
Zdroj: Adac.de