Sleva 600,- Kč na sadu 4ks pneu Goodyear 18 palců a větší s kódem: GY25

Dojezdové pneumatiky (Run-flat pneu)

31.05.2021 , Josef Drdlíček

Dříve nebo později se to stane každému – ostrý kámen, hřebík, špatný nájezd na obrubník – a defekt je na světě. Pro někoho maličkost, pro jiného noční můra, obzvlášť pokud nemáte rezervu nebo nechcete trávit čas na krajnici s opravnou sadou v ruce. Pro spoustu řidičů jsou proto ideálním řešením dojezdové pneumatiky, tzv. run-flaty. 

Ale co přesně jsou run-flat pneumatiky, pro koho jsou určeny a jaké mají výhody i nevýhody? 


Co jsou to dojezdové nebo-li run-flat pneumatiky?

Run-flat nebo-li dojezdové pneumatiky mají speciální konstrukci se zesílenou bočnicí, která vám umožní dokončit cestu i s defektem. Díky tomu můžete pokračovat v jízdě nejvýše 80 km/hod na vzdálenost max. 80 km, což by mělo stačit na dojezd domů nebo do nejbližšího pneuservisu.

Dojezdové pneumatiky rovněž slouží jako náhrada rezervy (kterou uznává i PČR), takže nemusíme v kufru vozit těžké náhradní kolo nebo mít zakoupenou asistenční službu. V případě defektu však bohužel není možné run-flaty opravit.

14

Technologie run-flatů spočívá v zesílených bočnicích, které se nepropadnou ani při úniku vzduchu.


Pro která auta jsou dojezdové pneumatiky určené? 

Můžete je používat pouze pro automobily s aktivní (měření ve ventilku = TPMS) nebo pasivní (měření pomocí ABS) kontrolou tlaku v pneumatikách , protože jinak byste píchnutí ani nezaznamenali. Je také zapotřebí, aby vůz byl vybaven technologií ESC (Electronic Stability Control) – tu má však většina vozů s TPMS.

UPOZORNĚNÍ: Run-flaty musíte mít obuté na všech 4 kolech – jinak vám je policie neuzná jako náhradu rezervy. Použití jen na jedné sadě by navíc negativně ovlivnilo jízdní vlastnosti auta. 

Výhody a nevýhody run-flat pneumatik

Tomu, jak si vedou jednotlivé typy ochrany proti defektu se podrobně věnujeme v našem článku Defekt pneumatiky – jak mu předcházet a jak ho opravit.

Dojezdové pneumatiky mají oproti jiným metodám ochrany či opravy defektu celou řadu obrovských výhod – například fungují i při úplné ztrátě tlaku, snižují riziko ztráty kontroly a chrání i bočnice pneumatiky – které u žádné jiné ochrany proti defektu nenajdete. 

Bohužel však mají i celou řadu nevýhod – vysokou hmotnost, snížení jízdního komfortu a hlavně nemožnost opravy v případě defektu. 

VÝHODY NEVÝHODY
Fungují i při vážném poškození běhounu – a to dokonce i při úplné ztrátě tlaku. Pořizovací cena – run-flat pneumatiky jsou obvykle o 20-30 % dražší než běžné pneu ve stejném rozměru.
Snížení rizika nehody – díky zesílené konstrukci bočnic se pneumatika při defektu nezhroutí, takže neztratíte kontrolu nad vozidlem.  Vyšší hlučnost a horší jízdní komfort – kvůli tužším bočnicím a vyšší hmotnosti pneumatiky. 
Pohodlí a úspora času – nemusíte vozit rezervu ani sadu na opravu pneumatik. V případě defektu budete mít dostatek času dojet v klidu domů nebo do servisu. Omezený dojezd po defektu – po proražení musíte je dojezdová vzdálenost omezena na 80 km při maximální rychlosti 80 km/h. 
Můžete bez zastávky pokračovat v jízdě – i když pro jistotu doporučujeme na prvním klidném místě prověřit závažnost defektu. Nemožnost opravy – většina runflat pneumatik není po defektu opravitelná, proto je třeba pneumatiku vyměnit za novou. 
Lepší ochrana bočnic proti defektu – díky jejich zesílení není jednoduché bočnice prorazit, což snižuje např. riziko proražení o obrubník.   

Značení a zkratky dojezdových pneumatik podle výrobců:

Pneumatiky vybavené run-flat technologií jsou obvykle označené jako písmeny RF, RFT nebo R/F. U některých výrobců se však setkáváme i s dalším značením, jako je: 

  • Michelin: ZP (Zero Pressure), ZPS (Zero Pressure System)   
  • Continental: SSR (Self Supporting Runflat), CSR (Continental Self Supporting Runflat)   
  • Goodyear: ROF (Run On Flat), EMT (Extended Mobility Technology) 
  • Pirelli: RSC (Runflat System Component) 
  • Dunlop: DSST (Dunlop Self-Supporting Technology)
  • Hankook: HRS (Hankook Runflat System)
  • Yokohama: ZPS (Zero Pressure System)
  • Kumho: XRP (Extended Run-Flat Performance)
  • Nokian: FRT (Flat Run Technology)
  • Toyo: TRF (Toyo Run Flat)
  • Maxxis: MRS (Maxxis Runflat System)

clqwd9x090ntp11kx3zr4754g-cl0hl8x8805do01nveqn4wo8m-marquage-zp-02.full-ezgif.com-webp-to-jpg-converter

Že je pneumatika dojezdová, poznáte mimo jiné i podle označení na bočnici. V případě Michelin je to ZP (Zero Pressure).


Alternativa run-flatů? Samozacelující pneumatiky

Podobné výhody jako run-flaty přináší i samozacelující pneumatiky. Ty však fungují na zcela odlišné technologii, využívají totiž speciální vrstvu uvnitř pláště, která automaticky utěsní menší proražení ze kterých uniká vzduch, například od hřebíků či ostrých předmětů.

Výhodou je, že na rozdíl od run-flatů neomezují komfort jízdy ani nezvyšují spotřebu paliva díky nižší hmotnosti. Na druhou stranu samozacelující pneumatiky nedokážou vyřešit větší poškození, kdy už je zásah servisu nezbytný. Každý řidič by tak měl zvážit, co je pro něj prioritou – vyšší odolnost a možnost dojezdu s vážným defektem u run-flatů, nebo zachování pohodlí a možnost opravy se samozacelující technologií.


Zaujaly vás dojezdové pneumatiky?

Které pneumatiky disponují technologií run-flat poznáte vždy v detailu produktu. Nebo si můžete v našem filtru vyhledat pouze pneumatiky ve svém rozměru, které mají dojezdovou technologii. 

Chci dojezdové pneu


Poslední aktualizace: 20. leden 2025

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.