Prestižní německý magazín Autobild pojal svůj test celoročních pneumatik jinak než obvykle. Šéf německého Michelinu Jürgen John totiž nedávno upoutal značnou pozornost svými kontroverzními výroky. Prohlásil například, že jejich dezény mohou řidiči bez obav používat až do opotřebení na 1,6milimetrovou hloubku. Následně si dokonce přisadil tvrzením, že pláště konkurenčních výrobců jsou navrženy tak, aby svrchní část gumy dobře obstála v testech. Další vrstvy už ale podle něj zdaleka tak kvalitní nejsou.
Automagazín na tyto výroky zareagoval a rozhodl se ověřit jejich pravdivost. Ve svém testu celoročních pneumatik proto měřil i jízdní vlastnosti opotřebených dezénů. I když celoroční pláště do české zimy rozhodně nedoporučujeme, řidiči si z výsledků mohou odnést řadu informací. Například to, jak gumy různých značek chovají po ojetí.
Metodika testování
Jezdilo se na třech druzích povrchu, kde znalci testovali ovladatelnost a brždění. Na mokré vozovce hodnotili rovněž odolnost proti aquaplaningu a chování na kruhové dráze. Při jízdě na sněhu je zase zajímala trakce a chování při slalomu. Vlastní kategorii představovala ekonomičnost gumy, kam se promítla cena, kilometrový nájezd a valivý odpor.
Pláště o rozměru 185/65 R15 nasadili technici na Opel Corsa a nejdříve je testovali jako zcela nové. Následně gumy pomocí speciálního přístroje opotřebovali na čtyřmilimetrovou hloubku a zjišťovali, jak se změnily jejich jízdní vlastnosti. Redaktoři Autobildu vyzkoušeli dokonce i dvoumilimetrovou hloubku dezénu. Naše legislativa však takový stupeň ojetí v zimě vůbec nedovoluje, výsledky této disciplíny nejsou tedy pro Čechy nijak zvlášť podstatné. Je z nich však patrné, že tento zákon má své opodstatnění.
1. místo
Michelin CrossClimate+
V testu přesvědčivě zvítězily gumy CrossClimate od Michelinu. Na poměry celoročních pneumatik nabídly výborné jízdní vlastnosti na všech druzích povrchu. Důležité je rovněž to, že si je po ojetí uchovaly téměř beze změny. Čtyřmilimetrová hloubka dezénu zhoršila chování na sněhu a mokru pouze minimálně a ovladatelnost a brždění na suchu se dokonce zlepšily.
Michelin je proslulý tím, že jeho gumy se opotřebovávají velmi pomalu. Test však prokázal, že jezdí skvěle po celou dobu užívání. Firma může být na svůj výsledek patřičně hrdá.
2. místo
Goodyear Vector 4Seasons Gen2
Celoroční pneumatika od Goodyearu předvedla vynikající výsledky na všech druzích povrchu. Nejvíce se prosadila na sněhu, kde dokonce překonala vítěze testu a téměř perfektní výkon předvedla i na mokru.
Jízdní vlastnosti se výrazně nezhoršily ani při opotřebení na 4 milimetry. Jistý pokles výkonu řidiči Autobildu samozřejmě zaznamenali. Ten však nebyl zdaleka tak výrazný, jako tomu bylo u většiny ostatních dezénů.
3.místo
Pirelli Cinturato All Season
Neopotřebená pneumatika Pirelli si vede velmi dobře na sněhu i mokru, delší užívání ji však bolí víc než první dva dezény. Poněkud slabší výkon má po ojetí na čtyřmilimetrovou hloubku na sněhu, na mokru si ale zachovává stále poměrně dobré jízdní vlastnosti. Třetí místo je však stále velmi pěkné umístění a testeři Autobildu ji doporučili pouze s menšími výhradami.
4. místo
Hankook Kinergy 4S
Jihokorejský výrobce doplácí na stejné nedostatky jako italská Pirelli. Zatímco nová pneumatika si na sněhu i mokru vede velmi slušně, používání si u ní vybírá svou daň. Na sněhu si sice dezén udržuje vcelku solidní trakci i po ojetí, na mokru se jej však opotřebení dotklo víc. Co mu ale nelze upřít, jsou nadstandardní jízdní vlastnosti na suchém povrchu.
5.místo
Vredestein Quatrac 5
Překvapením testu bylo umístění pneumatiky Vredestein, která obsadila pátou příčku. Oproti ostatním recenzovaným výrobcům je totiž výrazně levnější, přesto byl její výkon srovnatelný i s prémiovými značkami. Ani po opotřebení na 4 milimetry na žádném druhu povrchu výrazně nezklamal.
6. místo
Nokian Weatherproof
Na posledním šestém místě se umístila guma finského Nokianu. Nová pneumatika vykazovala solidní výsledky zejména při jízdě na sněhu. Tam se umístila nejlépe z celého testu. Špatně ale snášela opotřebení. Už při čtyřmilimetrové hloubce dezénu šly její jízdní vlastnosti strmě z kopce, a to zejména v odolnosti vůči aquaplaningu.
Výsledek: Michelin snáší ojetí nejlépe
Německému šéfovi Michelinu je třeba přiznat, že kvalitu svých výrobků hájil z velké části oprávněně. Gumy jeho značky opravdu vykazovaly nejlepší výsledky z celého testu. Potvrdil se tak známý fakt, že Michelin je skvělou volbou pro všechny, kterým záležím především na ekonomičnosti a bezpečnosti.
Každá pneumatika ztratila po opotřebení na 4 milimetry část svých vlastností. Jde však o hranici, při které stále není bezpečnost řidiče ohrožena. To se však nedá říct o 2milimetrové hloubce vzorku. Prudce klesla zejména přilnavost na sněhu a na mokrém povrchu se výrazně prodloužila brzdná dráha. Jízdu na sjetých gumách si proto velmi dobře rozmyslete. Nejde jen o pokutu nebo spory s pojišťovnou při proplácení případných škod. Jde především o vaši bezpečnost.
Na čtyřech milimetrech začíná hazard, se dvěma ohrožujete provoz
Nejnižší hloubka vzorku, kterou u nás zákon v zimě toleruje jsou 4 milimetry, což je stále poměrně bezpečná hodnota. Něco jiného je německý limit 1,6 milimetru - při takovém stupni opotřebení se už jízdní vlastnosti výrazně zhorší. Například u Nokianů se při dvoumilimetrové hloubce dezénu snížilo hodnocení na mokré vozovce ze známky 2+ až na 5+, což je při tomto ojetí činí na mokru prakticky nepoužitelnými.
Celoroční pneumatiky? V Česku je nedoporučujeme
U nás by se měli řidiči celoročních plášťů pro jistotu úplně vyvarovat. Tento druh pneumatik se hodí spíše do zemí, kde je zima mírnější - kupříkladu do Španělska či Itálie. Při jízdě na sněhové břečce a ledovce totiž jejich jízdní vlastnosti za zimním dezénem silně zaostávají. Ideální vlastnosti nemá celoroční guma ani v létě. Hůře se přizpůsobuje vyšším teplotám, rychleji se ojíždí a zvyšuje spotřebu paliva.
Celkové hodnocení
Dezén | Hodnocení | Sníh | Mokro | Sucho | Ekonomičnost | |
Michelin CrossClimate+ | ★★★★★ | 2,2-,3+ | 1,2,3 | 2+,1-,1 | 2,2+,2+ | Koupit |
Goodyear Vector 4Seasons Gen2 | ★★★★ | 1,2-,3- | 1-,2-,3 | 3+,2+,1- | 2,2+,2+ | Koupit |
Pirelli Cinturato All Season | ★★★ | 2-,3-,4- | 2+,3+,3- | 3+,2,1- | 3,3,3 | Koupit |
Hankook Kinergy 4S | ★★★ | 2+,2-,4 | 2-,3-,4 | 3+,2+,1- | 3,3+,3+ | Koupit |
Vredestein Quatrac 5 | ★★★ | 2+,3,4- | 2-,3,4- | 3+,2,2+ | 2-,2,2 | Koupit |
Nokian Weatherproof |
★★★ | 1,2-,3- | 2+,3,5+ | 3,2,2 | 2-,2-,2- | Koupit |
Hodnocení
★★★★★Velmi dobře
★★★★Dobře
★★★Uspokojivě
★★Dostatečně
★Nedostatečně