Test motopneu Metzeler Racetec RR K1 – závodní dezén se silniční homologací

01.10.2018 , Lucie Tabarová

Jak si povede dezén se silniční homologací na závodním okruhu? To ve spolupráci s naším e-shopem zjišťovali testeři moto magazínu Okruháři.cz. Dezén Metzeler Racetec RR K1 prohnali po Masarykově okruhu a nestačili se divit. Pláště byste totiž od běžného závodního dezénu nepoznali.

Metzeler Racetec RR už v minulosti prokázal své kvality v road racingových závodech. Při klání na ostrově Man zvítězil v kategorii Supersport. Nezalekne se totiž lehkých nerovností na vozovce a nezastaví ho lehký déšť. Což je v této disciplíně to, co potřebujete.

Metzerel-Racetec-RR-K1
Jezdec Okruhářů testuje Metzeler Racetec RR K1 na závodní motorce Yamaha R6

Prestižní britský magazín Motocycle News dezén dokonce označil za jeden z nejlepších road racingových plášťů vůbec. A to i ve srovnání s konkurenty jako Bridgestone Battlax R10, Dunlop Sportsmart GP Racer D211 a Michelin Power Supersport.

Seznamte se: Metzeler Racetec RR

U pneumatik Metzeler Racetec RR si můžete vybrat ze tří směsí: K1, K2 a K3. Testerům Okruhářů jsme nakonec věnovali nejměkčí směs K1, která je pro teplotu nad 24 stupňů nejvhodnější. Venku totiž bylo 25 stupňů a dráha měla dokonce mírně nad 30. Nejtvrdší označení K3 by ale mohli ocenit civilní řidiči. Lépe totiž zvládá hrubší asfalt i chladnější počasí.

Pneumatiky mají překvapivě vysoký podíl siliky. Díky tomu gumy fungují skvěle i bez nahřátí na závodní rychlost a mají velmi nadstandardní přilnavost na mokru. Přední pneumatika je jednosměsová a obsahuje 100 % siliky. Dvousměsová zadní pneumatika je rozdělena na měkčí boční části a tvrdší pryž ve středu.

Metzerel-Racetec-RR-K1 (2) Přední pneumatika je jednosměsová Z5Egj5SA Zadní pneumatika se skládá ze dvou typů směsí

Výrobce doporučuje přední gumu nafouknout na 2-2,5 baru a zadní na 1,7-1,9 baru. Praxe nicméně bývá jiná. Běžně se jezdí 2,4 vpředu a 1,5 vzadu. Důvodem je lepší grip, který podhuštěním zadní pneumatiky získáte. Nicméně tak riskujete roztrhání pláště při ostrém náklonu v zatáčce. Záleží tedy, jak si věříte.

Testování

Testeři Okruhářů přistupovali k Racetec RR K1 jako ke standardní závodní pneumatice. Před testováním ji proto nahřáli a u zadní gumy zvolili dolní hranici natlakování. Následně oba pláště obuli na závodní Yamahu R6. První zkušební jízda na Masarykové okruhu.

Dojem z prvního náklonu

Pneumatiky jsou velmi ochotné ke sklápění. Zatáčení je jisté a pevné. Ve srovnání s populárními Dunlopy D213 nemají tak ostrý náběh do hlubokého náklonu a jsou lineárnější.

Pokud zůstáváte na prudkých brzdách v hlubokém náklonu, budete u Racetec RR ve srovnání s Dunlopy cítit mnohem menší odpor. Pocítíte i méně patrnou tendenci zůstat v přímém směru, jak se snažíte gumu překlopit z její střední plošší části.

Fáze od sklápění motorky na brzdách do vrcholu zatáčky je u Racetecu plynulá a pozvolná. To není dobře ani špatně - je na každém jezdci, aby si vyzkoušel, co mu sedí nejvíc.


Přední pneumatika měla perfektní přilnavost i zpětnou vazba. Nedalo se jí nic vytknout.

Perfektní grip stabilita ve vrcholu zatáčky

Skvělé chování má guma i ve vrcholu zatáčky. I při plném náklonu je dokonale stabilní. Okruháři ocenili i její chování při výjezdu ze zatáčky.

sklon-pneu-v-zatacce I ve vrcholu zatáčky byla guma velmi stabilní. Po celou dobu si držela perfektní grip.

U běžných polozávodních pneumatik, kam se Racetec RR teoreticky řadí, bývá hlavním kamenem úrazu nedostatečný grip v plném náklonu. To však v tomto případě neplatí. Racetec RR snese nejtvrdší srovnání s čistě závodními dezény.

Výdrž pneumatiky? Předvídatelná i po opotřebení

Na Racetecu RR najeli Okruháři přibližně 60 kol. První třetinu své životnosti pneumatika garantuje perfektní grip profesionální závodní gumy. S přibývajícími kilometry však nutné přichází lehký pohyb zadního kola.

I v tomto směru má však Metzeler Ratetec RR na své straně velkou výhodu - čitelnost. Některé gumy mají totiž velmi tenkou hranici mezi smykem a gripem. Z ničeho nic mohou ztratit přilnavost a jejich chování téměř nejde předpovídat.

opotrebeni-moto-pneu Mechanik prohlíží stav pneumatiky. I po 60 kolech je stále ve slušném stavu.

V tomto případě však pneumatiky velmi dobře komunikovaly s řidičem. Celou jízdu přesně víte, co se děje se zadním kolem. Dokonce i přechod do smyku je plynulý a lehce zvládnutelný.

Lepší příprava a řízení, lepší zážitek z jízdy

Kolik kol pneumatika vydrží záleží hlavně na řidiči. Prudké přidání plynu v náklonu gumu rychle natrhá. Při správném řízení však může vydržet poměrně dlouho. Ze zadního kola šla guma dolů v momentě, kdy na hraně vzorku zbývalo cca 1-2 mm.

Před nasazením je důležitá správná volba směsi a tlakování. Pokud výběr pokazíte, pneumatika se velmi rychle zničí.

Shrnutí testu

Dezén se v mnohém podobá Pirelli Supercorsa SC, kterou Okruháři rovněž testovali. Oba mají velmi podobnou přilnavost i tuhost. Výhodou Metzeler Racetec RR je vysoký podíl siliky v předním plášti. Díky tomu si na rozdíl od většiny konkurentů poradí i na mokré trati.
shrnuti-testu

Brát Racetec RR do běžného provozu jsou zkrátka zbytečně vyhozené peníze. Gumy totiž snesou srovnání s čistokrevnými závodními pneumatikami. Jejich výkon na okruhu lze označit za úctyhodný.

Zaujal vás Metzeler Racetec RR K1?

Vyberte si svůj rozměr

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.